Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Περι Πηδαλιων το αναγνωσμα..
#1
Αγαπητοι φιλοι παραθετω τις αποψεις μου για τα + και - των πηδαλιων σε κωπηλατα σκαφη βλ.καγιακ τα οποια ειχα ποσταρει και στο fb.. Wink
ΥΠΕΡ ΚΑΙ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΠΗΔΑΛΙΩΝ ΣΕ ΚΑΓΙΑΚ
Τα μειονεκτηματα πηδαλιου
1.Λογω μη υπαρξης ελικας εμπρος απο το πηδαλιο δεν επιδρα  επιταχυνομενη μαζα νερου η οποια θα αυξησει την δυναμη και επομενως την ροπη του πηδαλιου εξασφαλιζοντας ετσι στο σκαφος μεγαλυτερη ευελιξια.
2.Η δυναμη ενος πηδαλιου ειναι αναλογη της επιφανειας του. Στα καγιακ η μικρη επιφανεια συνεπαγεται και μικρη δυναμη επιδρασης.
3. Η υδροδυναμικη συμπεριφορα του πηδαλιου των καγιακ σε διαφορες γωνιες ειναι δυσκολο να προσδιορισθει γιατι η προωση διαφερει αναλογα με τον καγιακερ το ειδος κουπιου και την εκαστοτε χρησιμοποιουμενη τεχνικη κωπηλασιας. Αρα κανεις δεν μπορει να εικαζει το αν και το κατα ποσο λειτουργει σωστα ενα πηδαλιο. Πολλοι καγιακερ εχουν κατα καιρους αναφερει οτι το πηδαλιο τους δεν ενεργει οπως αυτοι θα ηθελαν αν και στρεφει κανονικα.
4. Τα ορια αντοχης ενος πηδαλιου καγιακ ειναι απροσδιοριστα. Η χρηση ελαφριων συρματοσχοινων ή κορδονιων δεν αποτελει εχεγγυο οτι μια αυξημενη φορτιση στην επιφανεια ενος πηδαλιου απο μια μεγαλη μαζα νερου δεν θα το σπασει με απροβλεπτα αποτελεσματα.
5. Η μη υπαρξη ορισμενης διαγωγης(trim) του καγιακ κοινως το ανεβοκατεβασμα σε μεγαλα κυματα εκθετουν αρκετες φορες το πηδαλιο πανω απο την επιφανεια του νερου καθιστωντας το ετσι ανενεργο σε αρκετες περιπτωσεις.
6. Η επιφανεια ενος πηδαλιου(το μηκος και το βαθος του) επιλεγονται με βαση το γινομενο του μηκους ισαλου επι το βυθισμα του σκαφους. Πολλες φορες οι κατασκευαστες δεν ασχολουνται με αυτο τον υπολογισμο τοποθετωντας πηδαλια τα οποια δεν λειτουργουν, ουτε στριβουν οπως θα επρεπε.
7. Δεν δινεται σχεδιαστικα εμφαση στην υδροδυναμικη μορφη της πτερυγας του πηδαλιου με το χειλος εκφυγης να ειναι ιδιο με το προσβολης ή ακολουθειται ορθογωνικη διατομη πραγμα τραγικό.
8. Υδροδυναμικη αντισταση που συνεπαγεται πολυ μικρη μειωση ταχυτητας και αυξηση της δυναμης προωσης απο τον κωπηλατη.
9. Η υπαρξη πηδαλιου στην πρυμνη (σε θεση Up) δημιουργει αντισταση σε συνθηκες ανεμου στρεφοντας την πρυμνη.
10.Η κατασκευη του πηδαλιου στην πρυμνη δημιουργει πολλες φορες δυσχερεια στην ρυμουλκηση αλλου καγιακ με το σχοινι να εμπλεκεται στην πρυμνη του ρυμουλκουντος καγιακ.
11.Σε πιθανη πτωση στο νερο η υπαρξη πηδαλιου στην πρυμνη δυσχεραινει την επανοδο του κωπηλατη.
12.Κολλημα του πηδαλιου σε θεση Up η down λογω κινητων μερων.
13. Εισροη νερου απο τις οπες των οδηγων στο πισω στεγανο μερος του καγιακ. Συνηθες φαινομενο το οποιο εχω βιωσει.
Τα πλεονεκτηματα του πηδαλιου
1.Μεγαλυτερη ευκολια στην τηρηση επιθυμητου ιχνους(tracking)
2.Λιγοτερη καταπονηση του κωπηλατη να κρατησει σταθερη πορεια.
3.Το τουριγκ μεγαλων αποστασεων σε ανοιχτη θαλασσα οπου οι καιρικες συνθηκες μεταβάλλονται γρηγορα απαιτουν ισως την χρηση πηδαλιου.
4.Tα μικρα σε μηκος σκαφη βλ.καγιακ ποταμου στρεφουν πολυ ευκολα ακομα κ χωρις πηδαλιο διοτι ο μοχλοβραχιονας περιστροφης ειναι μικρος και η ροπη της ορμης στον διαμηκη αξονα εχει πολυ μεγαλυτερη επιδραση στο κεντρο πιεσης του διαμηκους αξονα του καγιακ. Το αντιθετο συμβαινει στα μακρια καγιακ για αυτο συνισταται η χρηση πηδαλιου.
Προσωπικα παροτι εχω καγιακ με πηδαλιο θα το σκεφτω σοβαρα αν το  επομενο μου καγιακ  θα εχει πηδαλιο η skeg η και τα δυο. Πλεον  εκτιμω σοβαρα οτι μια καλη γαστρα κ ενα φορτωμενο καγιακ με καταλληλο κουπι θα μου επιφερει το επιθυμητο αποτελεσμα στην σωστη τηρηση του προδιαγεγραμμενου ιχνους μου (tracking). Μην ξεχναμε οτι ενα απο τα επιθυμητα στοιχεια ενος σκαφους περα απο το να ειναι ευελικτο(γρηγορη αλλαγη πορειας και γρηγορη αυξηση ή ελαττωση της ταχυτητας του) ειναι η δυνατοτητα να διατηρει την πορεια του χωρις χρησιμοποιηση πηδαλιου οταν δεν υπαρχουν εξωτερικα αιτια που τεινουν να το εκτρεψουν απο αυτη. Η ιδιοτητα αυτη ενος σκαφους ονομαζεται ικανοτητα διατηρησης της πορειας. Για αυτο συνιστω (ακομα και στον εαυτο μου) να ειμαι προσεκτικος οταν θα αγορασω καγιακ το οποιο πωλειται αποκλειστικα με πηδαλιο. Τελος θα προτιμουσα ισως ενα skeg το οποιο ταυτοχρονα θα ηταν και πηδαλιο.
Προσωπικη μου επιδιωξη θα ειναι το πηδαλιο να δρα συμπληρωματικα στην κωπηλασια μου για να αποφυγω τα δυσαρεστα αν αυτο χαλασει μεσοπελαγα. Σε καθε συνθηκη καλο θα ειναι να μην στηριζεσαι μονο σε αυτο. Ολα οσα ανεφερα παραπανω ειναι προιοντα γνωσεων απο τις γνωσεις μου ως πλοιαρχος του εμπορικου ναυτικου αλλα και απο σχετικη βιβλιογραφια στοιχειων ναυπηγιας(Ι.Μ.Κολλινιατη,Εμ.Ζωγραφακη,Ι.Φαμηλωνιδη). Δεν θελω να πεισω κανεναν η να τον κανω να συμφωνησει μαζι μου. Η περισκεψη και οι αντιφατικες γνωμες πρεπει να συντελουν στην βελτιωση του ανθρωπου γενικοτερα (καλυτεροι ανθρωποι-κωπηλατες και καλυτερα σκαφη,μεγαλυτερη χαρα στην θαλασσα).



[Image: 179489_160502843996924_143225812391294_2...4975_n.jpg]
Leave it to Random to needlessly complicated things
Reply
#2
παραθέτω απάντηση από συζήτηση σε αλλο χώρο

Να προσθέσω ότι άν προσθέσουμε ιστιοφορία στο καγιάκ το πηδάλιο είναι από εξαιρετικά χρήσιμο ( ιστίa ουριοδρομίας - drift sails), έως απαραίτητο ( ιστίοφορία με δυνατότητα ορτσας ). Εξισορροπημένα πηδάλια ( balanced rudder) όπου ένα 20% της επφάνειας βρίσκεται έμπρός από τον άξονα περιστροφής, βοηθάνε στην ιστιοπλοία όταν αναπτύσσεται ταχύτητα. Οι παρατηρήσεις μειονεκτημάτων 2, 4, 6, 12, 13 προφανώς ισχύουν για κάποιους κατασκευαστές και όχι για άλλους. Ποτέ δέν ένοιωσα ότι το πηδάλιο στο klepper μου δεν θα τα βγάλει πέρα σε οποιεσδήποτε συνθήκες. Είναι ότι χρειάζεται το σκάφος και πολύ ισχυρή κατασκευή, με απλά και σιγουρα χειριστήρια. Επίσης η εφαρμογή του πηδαλίου δέν επηρεάζει καθόλου την στεγανότητα του σκάφους http://www.klepper.com/images/fussst2.jpg
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)