Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nαυσιπλοϊκά
#11
(07-20-2013, 10:03 PM)StarSailor link Wrote: Pai Mai η ανάλυση σου είναι εν μέρη σωστή καθώς δεν λαμβάνεις υπόψη ένα σημαντικό παράγοντα, αυτό της απόκλισης. Ο αληθής βορράς (αυτός που δείχνει ένας Μερκατορικός χάρτης) δεν συμπίπτει με τον μαγνητικό βορρά (αυτόν που δείχνει μια πυξίδα). Έτσι, ανάλογα με το που βρίσκεσαι στη γη πρέπει να προσθέσεις (ή αφαιρέσεις) την απόκλιση στην αληθή πορεία για να βρεις τη πορεία πυξίδας. Στη συνέχεια σε αυτή τη πορεία πρέπει να λάβεις υπόψη την αναμενόμενη εκτροπή (κάτι που είναι πολύ δύσκολο να υπολογίσεις σε ένα καγιάκ καθώς μεταβάλλεται συνεχώς αναλόγως των συνθηκών ανέμου, θαλάσσιων ρευμάτων και έντασης και διεύθυνσης των κυμμάτων). Η απόκλιση έχει να κάνει με τη συνεχή περιστροφή του μαγνητικού βορρά γύρω από τον αληθή βορρά και αυξάνεται όσο κάποιος πλησιάζει στους πόλους. Στη Ελλάδα κυμαίνεται γύρω στις 4 μοίρες αλλά πρέπει να υπολογιστεί ανά περιοχή, συγκεκριμένες πληροφορίες δίνει ο εκάστοτε ναυτικός χάρτης.

Κανονικά, πλέον της απόκλισης πρέπει κάποιος να λάβει υπόψη του και τη παρεκτροπή της πυξίδας του σκάφους του, καθώς καμία πυξίδα δεν δείχνει απολύτως σωστά τον μαγνητικό βορρά. Στη περίπτωση ενός καγιάκ βέβαια αυτό είναι αδύνατον, καθώς δεν μπορεί να υπάρχει πίνακας παρεκτροπής (η οποία επηρρεάζεται από μεταλλικά αντικείμενα που βρίσκονται κοντά στη πυξίδα) και εν γένη το λάθος είναι συνήθως μικρό, της τάξης των 1-1.5 μοίρας.                                                             

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

Σκοπίμως δεν μπήκα σε λεπτομέρειες για το πώς βγαίνει η πορεία στον χάρτη, ο σκοπός μου ήταν να περιοριστώ στη διόπτευση και την αναμέτρηση.

H απόκλιση εννοείται ότι υπολογίζεται κατά τη χάραξη της πορείας στον χάρτη. Αυτό οποιοσδήποτε έχει χαράξει έστω και μια φορά στη ζωή του πορεία στον χάρτη, το γνωρίζει, διότι στις μοίρες που γράφεις πάνω στον χάρτη πάντα συνυπολογίζεις την αποκλίση που άλλωστε σημειώνεται και στο ανεμολόγιο.

[Image: paimei.jpg]

What the sea wants, the sea will have. The 1.000nm Project.
Reply
#12
(07-21-2013, 08:43 PM)Random link Wrote: Φίλε star sailor για την απόκλιση συμφωνω , για την παρεκτροπή όμως καθολου, ειναι αστείο να την συζητάμε ακόμα και σε πλαστικά ταχύπλοα όχι σε Καγιακ ! Το σφάλμα της παρεκτροπής δν ειναι σταθερό και μεταβάλλεται ανάλογα με το εύρος των πορειων που ακολουθεί ενα πλοίο κ μπορεί να ξεπεράσει κατα πολυ τις 1 και 1.5 μοίρες.
Οσο αφορά την έκπτωση drift απο την πορεία σου λόγω ανέμου ή  ρευμάτων ναι αυτή υπάρχει και μπορεί να υπολογισθεί είτε τρίγωνομετρικα είτε βάση και ενός απλού GPS .
Φιλικά  Random

Αγαπητέ Random, δεν καταλαβαίνω σε τι διαφωνείς ως προς την παρεκτροπή, είναι ενα μικρό σφάλμα που σπάνια κάποιος λαμβάνει υπόψη του. Σπάνια θα δεις σε σκάφος αναψυχής τον σχετικό πίνακα παρεκτροπής (τον δίνει ο κατασκευαστής και κάθε τόσο πρέπει να ανανεώνεται θεωρητικά) αλλά παρόλα αυτά καλό είναι να γνωρίζει κάποιος τι σημαίνει παρεκτροπή.

Σχετικά με την εκτροπή σου δίνω ένα παράδειγμα για να καταλάβεις αυτό που εννοώ αναφερόμενος σε αυτή λέγοντας ότι είναι πολύ δύσκολο να (την) υπολογίσεις σε ένα καγιάκ καθώς μεταβάλλεται συνεχώς αναλόγως των συνθηκών ανέμου, θαλάσσιων ρευμάτων και έντασης και διεύθυνσης των κυμμάτων. Αύριο Τρίτη 23/7 και 10.00πμ σκοπεύω να αποπλέυσω από τη Ραφήνα με προορισμό το Μαρμάρι Ευβοίας πχ. Μπορείς -τριγωνομετρικά- να υπολογίσεις ποιά θα είναι η εκτροπή μου? Ή μήπως θα ανοίξεις το gps και το κομπιουτεράκι για να την υπολογίζεις ανά τακτά χρονικά διαστήματα στη διάρκεια του διάπλου? Μη ξεχνάς ότι η μέθοδος της αναμέτρησης είναι κατά αιώνες προγενέστερη του gps και δεν προυποθέτει την χρήση του. Στη θεωρία λοιπόν μπορείς -φυσικά- να υπολογίσεις την εκτροπή τριγωνομετρικά. Στην πράξη και ειδικά όταν δεν υπάρχει gps η μέθοδος της αναμέτρησης έχει τους περιορισμούς της που καλό είναι να γνωρίζει όποιος τη χρησιμοποιεί είτε αποκλειστικά είτε επικουρικά του gps (όπως κάνουν πλέον οι περισσότεροι, στη καλύτερη περίπτωση). Πρακτικά η εκτροπή υπολογίζεται βάση εμπειρίας του καπετάνιου που 1ον πρέπει να γνωρίζει καλά στο σκάφος του και 2ον θα αποφασίσει για τις εκάστοτε συνθήκες ποια είναι η πιθανή γωνία εκτροπής.

(07-21-2013, 10:53 PM)Pai Mei link Wrote:    
Σκοπίμως δεν μπήκα σε λεπτομέρειες για το πώς βγαίνει η πορεία στον χάρτη, ο σκοπός μου ήταν να περιοριστώ στη διόπτευση και την αναμέτρηση.

H απόκλιση εννοείται ότι υπολογίζεται κατά τη χάραξη της πορείας στον χάρτη. Αυτό οποιοσδήποτε έχει χαράξει έστω και μια φορά στη ζωή του πορεία στον χάρτη, το γνωρίζει, διότι στις μοίρες που γράφεις πάνω στον χάρτη πάντα συνυπολογίζεις την αποκλίση που άλλωστε σημειώνεται και στο ανεμολόγιο.

Αγαπητέ Pai Mai, όταν αναφέρεις βαπόρια, σχεδίες και μεθόδους που χρησιμοποιούν ναυτικοί για χιλιάδες χρόνια, καλό είναι να ακριβολογείς. Και όταν δεν ακριβολογείς, θα ήταν φρόνιμο να αναφέρεις ότι κάνεις μια απλή περιγραφή μιας μεθόδου πλοήγησης που δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί όπως την περιγράφεις καθώς είναι ελλιπής.. Όπως ανέφερα παραπάνω, η μέθοδος της αναμέτρησης εξ ορισμού δεν μπορεί να είναι 100% ακριβής αφού η θάλασσα δεν γνωρίζει από τριγωνομετρία και σταθερές παραμέτρους. Όταν λοιπόν προσθέτουμε ένα ακόμα σφάλμα παραλείποντας από τον υπολογισμό μας την απόκλιση, τότε αυξάνουμε τις πιθανότητες να απασχολήσουμε λιμενικές αρχές, συνεργεία διάσωσης και τηλεοπτικά κανάλια όπως αναφέρεις κι εσύ στην αρχική σου ανάρτηση.

Φιλικά εννοείται τα σημειώνω αυτά αφού δεν πρέπει να ξεχνάμε την ευθύνη που φέρουν τα γραπτά σε ένα χώρο δημόσιου διαλόγου που διαβάζει οποιοσδήποτε, ειδικά κάποιος που αύριο μεθαύριο θα βγει με τη πυξίδα σου στη θάλασσα προσπαθώντας να ακολουθήσει μια πορεία που θα είναι εξ αρχής λανθασμένη ή θα πάρει μια διόπτευση που θα τον παραπλανήσει.
Reply
#13
Aγαπητέ φίλε, μάλλον δεν έγινε αντιληπτό αυτό που έγραψα παραπάνω, αλλά ούτε και ο σκοπός της δημοσίευσής μου.

Η απόκλιση προφανώς και υπολογίζεται στον αρχικό σχεδιασμό στον χάρτη, αυτά είναι αυτονόητο και απολύτως βασικό.
Ως προς την αναμέτρηση, και έχοντας συνυπολογίσει όλα τα δεδομένα, οι μόνες αποκλίσεις έχουν να κάνουν με την ταχύτητά μας και με την έκπτωση (drift). H απόκλιση είναι άλλο πράγμα, και συνυπολογίζεται όπως είπαμε κατά τον σχεδιασμό στον χάρτη. Στην πυξίδα σου βλέπεις τις μοίρες στις οποίες έχει συνυπολογιστεί η απόκλιση.
Επιπλέον, η αναμέτρηση χρησιμοποιείται συνδυαστικά με την διόπτευση και όχι μόνη της. Αυτές οι δύο μέθοδοι, εφ' όσον χρησιμοποιηθούν σωστά, θα μας βγάλουν στον προορισμό μας και θα βοηθήσουν να γνωρίζουμε τη θέση μας.

Με το ποστ μου, θεώρησα αυτονόητο ότι κάποιος ξέρει να βγάζει την πορεία, και ασχολήθηκα με το τι γίνεται από εκεί και μετά. Για την τέχνη και επιστήμη της ναυσιπλοϊας έχουν γραφτεί τόμοι, δεν θα ήταν δυνατό μέσα σε ένα φόρουμ και με ένα ποστ να καλύψεις κάθε πτυχή.

Ως προς την τελευταία σου παράγραφο, το αν κάποιος θα μπορέσει να πάρει σωστά διόπτευση ή να βγάλει σωστά την πορεία του στο χάρτη, είναι καθαρά δικό το θέμα και δική του ευθύνη. Τα όσα γράψαμε παραπάνω ήταν αρκετά αναλυτικά, προκειμένου να πάρει κανείς μία πρώτη ιδέα που θα του δώσει το ερέθισμα να ασχοληθεί περισσότερο και ο ίδιος. Όπως έχουμε πει κατ' επανάληψιν αγαπητέ φίλε, η ναυτική τέχνη δεν έρχεται από τη μια μέρα στην άλλη, ούτε υπάρχει έτοιμη γνώση, ούτε μπορεί κανείς να μάθει πλοήγηση διαβάζοντας ένα ποστ σε ένα φόρουμ. Έρχεται μέσω διαβάσματος και ενασχόλησης στην πράξη.

Από την πλευρά τη δική μας και της ομάδας μας, με την όποια πείρα έχουμε αποκτήσει μετά από κάποιες χιλιάδες μίλια πλοήγησης με καγιάκ, χρησιμοποιώντας τις ανωτέρω μεθόδους, μετά χαράς να μοιραστούμε και στην πράξη τα όσα γνωρίζουμε, για όποιον ενδιαφέρεται. Και από την πλευρά μας είμαστε πάντα ανοιχτοί στο να διευρύνουμε τις γνώσεις μας.


[Image: paimei.jpg]

What the sea wants, the sea will have. The 1.000nm Project.
Reply
#14
Φίλε star sailor η παρεκτροπή Τρ ειναι μέγεθος
Μη υπολογίσιμο όπως είπα ειδικά στα Καγιακ.
Οσον αφορά το drift ειναι πανευκολο να υπολογιστεί
Αν γνωρίζεις ταχύτητα ανέμου, ρεύμα στην περιοχή
Καθώς και την δική σου μέση ταχύτητα. Βέβαια στο Καγιακ
Ειναι πρακτικά δύσκολο να το κανεις εν πλω γιαυτο ανέφερα την
Βοηθητικη χρήση ενός GPS που αυτόματα θα σου δώσει
Το course made good δλδ την διόρθωμενη πορεία για να φθασεις
Στο επόμενο σημείο. Λεγόμενων των παραπάνω να αναφέρω σε
Οτι είμαι πλοίαρχος του εμπορικού ναυτικού και όσα αναφέρω
Ειναι αποτέλεσμα τόσο θεωρητικών σπουδών όσο και εμπειρίας σε αρκετά
Πλοία και μικρότερα σκάφη.
Τέλος να αναφέρω οτι στον χάρτη οι πορείες ειναι
Πάντα αλήθεις Ζλ χωρίς να υπολογίζεται εκεί η απόκλιση η αλλα σφάλματα.
Καλές πλευσεις σε όλους
[Image: 179489_160502843996924_143225812391294_2...4975_n.jpg]
Leave it to Random to needlessly complicated things
Reply
#15
Στό καγιάκ η ναυτοσύνη χρησιμοποιεί όλα τα κόλπα των παλιών που πήγαιναν χωρίς όργανα...
Το να βλέπεις γύρω σου γη είναι συνηθισμένο καθώς σπάνια κάνουμε διασχίσεις που "χάνεται" η ξηρά ( εκτός απροόπτου καιρού!). Μετρήσεις με τα δάχτυλα κλπ, υπολογισμοί με διοπτέυσεις σε γνωστές γωνίες του σκάφους, καταφανή σημεία, ranges (δέν ξέρω πώς τα λένε Ελληνικά) και οπτικοί τρόποι να κατανοείς την έκπτωση βοηθούν...Αν τα κάνεις στη βόλτα σου "για πλάκα", ακόμα και άν τα τεστάρεις με το gps, θα είσαι πολύ πιό εξοικειωμένος όταν πραγματικά σου χρειαστούν.

Να ένα παράδειγμα δυστυχώς στα Αγγλικά αλλά οι τα οπτικά μιλάνε από μόνα τους.
http://www.guillemot-kayaks.com/guillemo..._and_drift
Reply
#16
Με φαντάζομαι σε ένα γεμάτο εξάρι να κάνω ασκήσεις τρίγωνομετρίας με τον χάρτη στο deck.
Super coolB-)
Reply
#17
..ακριβώς αυτό εννοώ λέγοντας χωρίς όργανα...
Εχεις μιά πυξίδα στο σκάφος σου. Μπορείς με αυτή να ξέρεις τι πορέια έχεις αλλά και να παίρνεις διοπτέυσεις( αν είναι σταθερή "σκοπεύοντας" με το σκάφος). Πρέπει να θυμάσαι αρκετά από τον χάρτη και να έχεις χχαράξει υτην πορεία που θελεις να ακολουθήσεις. Καλό είναι να τον βλέπεις αλλά πράγματι δέν μπορέις να "δουλέψεις" στον χάρτη σε δύσκολές συνθήκες. Γιαυτό πρέπει να σχεδιάζεις την πορέια και να θυμνάσαι καταφανή αντικείμενα ( ή φάρους άν είναι νύχτα) και διοπτέυσεις.
Νά μερικά παραδείγματα, είναι αγγλικά αλλα φαντάζομαι οι περιθσσότεροι εδώ μπορούν να τα κατανοήσουν.

Estimation of distance
The most obvious way to estimate distances is of course by using the distance between our eyes.  If we sight over our thumb first with one eye then with the other, the thumb moves across the background, perhaps first crossing a tower second crossing a bridge.

The chart might tell that these structures are 300 m apart.
Use the ratio of: distance between eye and outstretched arm/distance between pupils: usually 10.
The objects are 3 kilometres away.
Other physical relationships are useful for quick reference. For example, one finger width held at arm's length covers about 2° arc, measured horizontally or vertically.
Two fingers cover 4°. Three fingers cover 6° and give rise to the three finger rule:
"An object that is three fingers high is about 10 times as far away as it is high."


και άλλο παράδειγμα

Four point fix

    Start with a bearing with 45° on the bow (α), note the log.
    Proceed along the course till the angle on the bow is 90° (β), read the log: d1 is 4 nm
    Use the log distance to find the position on the second LOP. Isosceles, so d2 is also 4 nm.
    Label it with an ellipse and "RFix".

για να το κάνω πιό χρήσιμο...
αν βλέπεις κάτι στις 45 μοιρες από την πλώρη σου και συνεχίζοντας την πορεία σου χρειαστούν 10 λεπτά για να το δείς στις 90 μοίρες, δηλαδή στο πλευρό σου, απέχεις από αυτο 10 λεπτά άν κωπηλατήσεις με την ταχύτητα που κξαλυψες την προηγούμενη απόσταση. ( χρήσιμο για να αποφασίσεις άν θα βγείς ή όχι στην παραλία σε ένα κόλπο που διασχίζεις την χορδή του. Οι αποστάσεις στην θάλασσα μπορέι να σε μπερδέψουν πολύ και να κάνεις μεγαλύτερη ποαράκαμψη από αυτή πού σκόπευες).


και κάτι ακόμα
http://www.sailingissues.com/navcourse4.html

ρίξτε μια ματιά στο Ranges...εξηγεί πώς μπορέις να ξέρεις που είσαι και προς τα πού να πάς ευθυγραμίζοντας δύο αντικείμενα που βλέπεις  ( και έχεις από πρίν εξετάσει στο χάρτη και έχεις με αυτό τον τρόπο μαρκάρει στίγματα).
π.χ. ακολουθώ πορέια χχχ μοίρες και αλάζω σε χχχ μοίρες όταν δώ σε ευθεία το νησάκι με το ακρωτήρι... ή την εκκλησία με τον ανεμόμυλο κλπ...
ή αν βλέπω ...... και τηρώ πορέια όχι λιγότερο/όχι περισσότερο από χχχ μοιρες περνάω ανοιχτά από τον ύφαλο/αβαθή/εμπόδιο...

Απ ότι βλέπετε δέν μιλάμε υπολογισμούς που μπορεί να κάνει κάποιος με την πυξίδα ή και χωρίς αυτήν και να της χρήσιμοποιήσει για την πορεία του έχοντας μελετήσει τον χάρτη ή γνωρίζοντας την περιοχή.

μπορείτε να τα δείτε στο λίνκ http://www.sailingissues.com/navcourse4.html
Reply


Bookmarks

Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)