Αποστολέας Θέμα: κατασκευή πηδαλίου  (Αναγνώστηκε 425 φορές)

paxjohn

  • Full Member
  • ***
  • Μηνύματα: 152
    • http://woodenkayakgreece.blogspot.gr/
  • Μοντέλο καγιάκ: κανενα
κατασκευή πηδαλίου
« στις: 12 09, 2014, 10:16:47 πμ »
Το ξύλινο καγιακ που τέλειωσα πρόσφατα , πάει ωραία στο νερό , αλλά ΔΕΝ στρίβει.  :)
Οπότε η κατασκευή πηδαλίου , είναι μονόδρομος .

Μετά απο μερικά πρόχειρα σχέδια  στο χαρτί , έφτιαξα ενα σχεδιο στο autocad .
Οι διαστάσεις  των παρελκομένων , ειναι για το sea island sport. Για το μήκος και την επιφάνεια  του ίδιου του πηδαλίου , από ότι διάβασα υπάρχει κάποιος μαθηματικός τύπος , αλλά δεν βρήκα τίποτα .
( αν κάποιος ξέρει ας μου πει ) . Οπότε σχεδιάστηκε αρκετά ,νομίζω, μεγάλο σε μήκος , μιας και το μεγάλο μικραίνει , αντίθετα με το μικρό που δεν μεγαλώνει .  ;D
 Ολα τα κομμάτια κοπηκαν απο 4mm okume και θα ειναι ολα διπλά   ,με εσωτερικές ενυσχισεις απο carbon και υαλούφασμα . Αυτο που σκεφτομαι ειναι να γινει ειναι " κοντρα πλακε 4mm- υαλούφασμα 200gr - carbon 200gr -  υαλούφασμα 200gr-κοντρα πλακε 4mm" Θα εχει την ακαμψία που χρειάζεται . Πάντα εχω στο μυαλό μου την πιθανότητα το πηδάλιο να γινει απο αλουμίνιο , αν δω οτι δεν θα είναι άκαμπτο το ξύλινο .  Ο λόγος που   το κάνω ξύλινο εξαρχής , είναι οτι θα μπορέσω να του δώσω υδροδυναμικό σχήμα , αντίθετα με το αλουμίνιο που θα ναι τετράγωνης διατομής , όχι ιδιαίτερα καλό .


thanassis

  • Sr. Member
  • ****
  • Μηνύματα: 392
  • Age: 48
  • Μοντέλο καγιάκ: DIY CLC NorthBay, Gumotex Safari, Sunny, Solar2, K1
Απ: κατασκευή πηδαλίου
« Απάντηση #1 στις: 12 09, 2014, 03:58:35 μμ »
Μήπως είναι πλεονασμός τα 400γρ ύφασμα? Εκτιμώ ότι δεν ασκούνται μεγάλες δυνάμεις στο πηδάλιο, εξαιρουμένου πιθανού χτυπήματος. Εκτός εάν έχεις στο μυαλό σου κάτι που δεν έχω αντιληφθεί.

paxjohn

  • Full Member
  • ***
  • Μηνύματα: 152
    • http://woodenkayakgreece.blogspot.gr/
  • Μοντέλο καγιάκ: κανενα
Απ: κατασκευή πηδαλίου
« Απάντηση #2 στις: 12 09, 2014, 05:22:18 μμ »
Οχι , thanassis , δεν εχω κατα νου κατι περίεργο. Η αληθεια ειναι οτι δεν ξερω , πόσο δύναμη χρειάζεται να αντέξει, Πιθανότατα εχεις δικιο .

οσο αφορά στο χτυπημα , αν συμβει οταν θαναι στριμμένο , φαντάζομαι οτι και το αλουμινένιο θα στραβώσει.
Παραμένει το ερωτημα , παντα αν θα ειναι δραστικό , κάτι που θα λυθεί μόνο στην πρωτη δοκιμή.
« Τελευταία τροποποίηση: 12 09, 2014, 05:25:03 μμ από paxjohn »

luca

  • Full Member
  • ***
  • Μηνύματα: 120
  • Μοντέλο καγιάκ: feelfree moken 13 trimaran
Απ: κατασκευή πηδαλίου
« Απάντηση #3 στις: 12 09, 2014, 10:17:30 μμ »
Γιάννη το βασικό σε ένα πηδάλιο είναι το σχήμα στο blade. Το foil της διατομής πρέπει να είναι τέτοιο ώστε να μην έχεις drag που θα σε επιβραδύνει. Αυτό φυσικά είναι και το δυσκολότερο κομμάτι της κατασκευής....το σωστό και ακριβές foil shape το οποίο επιτυγχάνεται με διάφορους τρόπους.
1. CNC
2. Ρούτερ με καλούπι.
3. Με το χέρι.....ζόοοοριιι και όχι τέλειο αποτέλεσμα.

Όσον αφορά τη δύναμη θεωρώ ότι με 200 γρ. ύφασμα είσαι καλυμμένος αρκεί να έχεις δυνατό ξύλο. Τα πηδάλια των σκαφών συνήθως φτιάχνονται με τεχνική συγκόλλησης κομματιών/λωρίδων ξύλου (κέδρος) με συγκεκριμμένη διάταξη σε σχέση με τα νερά τους. Θεωρώ πάντως ότι επειδή μιλάμε για καγιάκ οι δυνάμεις είναι αμελητέες σε σχέση με τα ιστιοφόρα οπότε δεν χρειάζεται να χολοσκάς ιδιαίτερα για τη δύναμη.

« Τελευταία τροποποίηση: 12 09, 2014, 10:24:40 μμ από luca »

seakayak

  • Newbie
  • *
  • Μηνύματα: 23
Απ: κατασκευή πηδαλίου
« Απάντηση #4 στις: 12 09, 2014, 11:08:21 μμ »
Γιαννη.4μμ κντρα πλακε με τρυπες οπως στα αεροσκαφη + 2-3 μμ μπαλσα δεξια και αριστερα(σαντουιτσ).Τα κολλας τα τριβεις οπως μια πτερυγα(οι ταχυτητα του καγιακ ειναι μηδαμινη για να προβληματιστεις με την λεπτομερεια της αεροτομης του πηδαλιου),και τελος το ντυνεις με υαλουφασμα που περισεψε απο το καγιακ(1 σττρωση).Τελος.

paxjohn

  • Full Member
  • ***
  • Μηνύματα: 152
    • http://woodenkayakgreece.blogspot.gr/
  • Μοντέλο καγιάκ: κανενα
Απ: κατασκευή πηδαλίου
« Απάντηση #5 στις: 13 09, 2014, 01:24:55 μμ »
σας ευχαριστώ για τις πληροφορίες . Σίγουρα θα γίνει ενα ξύλινο με 4άρι κοντα πλακέ. και βλέπουμε

thanassis

  • Sr. Member
  • ****
  • Μηνύματα: 392
  • Age: 48
  • Μοντέλο καγιάκ: DIY CLC NorthBay, Gumotex Safari, Sunny, Solar2, K1
Απ: κατασκευή πηδαλίου
« Απάντηση #6 στις: 14 09, 2014, 05:55:43 μμ »
Το skeg που έχω στο North Bay το έχω κόψει από φύλλο pvc 3mm. Όλα αυτά τα χρόνια που χρησιμοποιώ το καγιάκ πρέπει να έφτιαξα 5-6. Το πρώτο ήταν από 4mm κόντρα πλακέ, σάντουιτς με πανί 146γρ. Το δεύτερο το ίδιο. Άλλα 2 με σκέτο κόντρα πλακέ και επάλειψη πολυεστέρα, μόνο.
Έχω καταλήξει στο 3άρι pvc γιατί είναι ελαστικό εάν πιεστεί πλαγίως. Έχω επίσης φύλλο 5mm pvc το οποίο είναι πιό άκαμπτο από το 3αρι. Εκτιμώ ότι θα εξυπηρετούσε μια δοκιμή στην κατασκευή που κάνεις. Διαμορφώνεται επίσης με θερμότητα σε κλειστές γωνίες και, πέρα από βαφή, για σκοπούς αισθητικής, δεν επηρεάζεται από το νερό.

paxjohn

  • Full Member
  • ***
  • Μηνύματα: 152
    • http://woodenkayakgreece.blogspot.gr/
  • Μοντέλο καγιάκ: κανενα
Απ: κατασκευή πηδαλίου
« Απάντηση #7 στις: 15 09, 2014, 04:13:57 μμ »
thanassis . σε τι μορφή  το βρίσκεις το PVC και σε τι μαγαζιά??

thanassis

  • Sr. Member
  • ****
  • Μηνύματα: 392
  • Age: 48
  • Μοντέλο καγιάκ: DIY CLC NorthBay, Gumotex Safari, Sunny, Solar2, K1
Απ: κατασκευή πηδαλίου
« Απάντηση #8 στις: 15 09, 2014, 09:07:07 μμ »
..........Σε φύλλα όπως το κόντρα πλακέ.  Εκτός από το πάχος του φύλλου, ποικίλει και η πυκνότητα του (το "βάρος"του). Τα βρήκα εντελώς τυχαία, στο μαγαζί φίλου που εμπορεύεται βιομηχανικό υλικό. Δοκίμασε σε καταστήματα με υλικά μονώσεων και σε κατασκευαστές επιγραφών.
Όσον αφορά την εφαρμογή του τώρα, κατέληξα στο 3αρι pvc λόγω των διαστάσεων του κουτιού που φωλιάζει το skeg, όπως επίσης και για την ελαστικότητά του.

Εκτιμώ επίσης ότι το 5αρι θα μπορούσε να διαμορφωθεί με τη χρήση θερμοπίστολου για την κατασκευή των βάσεων του πηδαλίου λχ.

luca

  • Full Member
  • ***
  • Μηνύματα: 120
  • Μοντέλο καγιάκ: feelfree moken 13 trimaran
Απ: κατασκευή πηδαλίου
« Απάντηση #9 στις: 15 09, 2014, 10:48:23 μμ »
Φίλε Θανάση με όλη την εκτίμηση στο πρόσωπο σου νομίζω ότι κάνεις λάθος σχετικά με το υλικό κατασκευής. Κατακεύασα και πειραματίστηκα μέχρι τώρα με 11 πηδάλια όλων των τύπων, πάχους και υλικών. PVC, PVC foam, PE, Plexiglass, balsa, plywood, carbon, cevlar, fiberglass και ξύλινο μασιφ. Μπορώ να γράψω ολόκληρη εγκυκλοπαίδεια με τις παρατηρήσεις και τα αποτελεσματα.
Για να μην πλατιάζω όμως, το πηδάλιο δεν επιτρέπεται από την ναυπηγική επιστήμη να έχει εγκάρσιο flex και το υλικό που προτείνεις έχει τεράστιο. Το ζητούμενο είναι ακαμψία & δύναμη με ελάχιστο βάρος. Η παγκόσμια βιβλιογραφία (και έχω άπειρα παραδείγματα) αναφέρει ως ιδανική λύση το composite sandwitch με πυρήνα συνήθως PVC foam ή Nomex και laminate με carbon ή carbon/cevlar υβριδικό, ή glass για οικονομία. Η ουσία όμως παραμένει μία....στιβαρότητα και ανθεκτικότητα.

Υ.Γ. πρόσφατα είχαμε παρόμοιο θέμα στο sailinganarchy και στο boatdesign, όπου όλοι οι μεγάλοι σχεδιαστές θεωρούν εκ των ουκ άνευ την στιβαρότητα.


Φιλικά Ανδρέας

thanassis

  • Sr. Member
  • ****
  • Μηνύματα: 392
  • Age: 48
  • Μοντέλο καγιάκ: DIY CLC NorthBay, Gumotex Safari, Sunny, Solar2, K1
Απ: κατασκευή πηδαλίου
« Απάντηση #10 στις: 16 09, 2014, 08:29:51 πμ »
Λοιπόν Ανδρέα συμφωνώ κάθετα μαζί σου και ως πρός την ακαμψία και για τα υλικά κατασκευής.
Ανέφερα ότι ξεκίνησα με κόντρα πλακέ και fiberglash το οποίο ήταν και το πιο άκαμπτο από όλα τα καρινάκια. Επίσης ανέφερα ότι επέλεξα το 3mm pvc ΚΑΙ για την ελαστικότητα του, ούτως ώστε να γλυτώνω σπασίματα τα οποία είχα επανειλημμένα λόγω ατυχούς κατασκευής του κουτιού του skeg. Άς πούμε ότι στο βωμό της πρακτικότητας θυσιάζω την ακαμψία.
Δεν έχω εμπειρία κατασκευής από μεγαλύτερα σκάφη ούτε από ιστιοπλοΐα. Θεωρώ όμως ότι στις ταχύτητες που κινούνται τα καγιάκ (από εμένα τουλάχιστον) όπως και στις δυνάμεις που ασκούνται από το νερό σε μια τέτοια κατασκευή ότι to flex είναι αποδεκτό. Πρότεινα στον paxjohn το υλικό των 5χιλ το οποίο είναι πιο άκαμπτο και πάλι όμως λιγότερο από κοντρα πλακέ/γυαλί.
« Τελευταία τροποποίηση: 16 09, 2014, 09:17:15 πμ από thanassis »

luca

  • Full Member
  • ***
  • Μηνύματα: 120
  • Μοντέλο καγιάκ: feelfree moken 13 trimaran
Απ: κατασκευή πηδαλίου
« Απάντηση #11 στις: 16 09, 2014, 10:44:26 πμ »
Θανάση έχεις δίκιο όσον αφορά το skeg και το ότι μπορείς να κάνεις υποχωρήσεις σε υλικά. Η ειδοποιός διαφορά έγκειται ακριβώς σε αυτό, δλδ τη χρήση. Το skeg είναι σαφώς μικρότερο και εδράζεται μέσα στο κουτί, ενώ το πηδάλιο έχει μεγαλύτερη επιφάνεια και το σημείο στήριξης του είναι ψηλά, άρα αρκετά ευάλωτο σε καταπονήσεις. Το flex που θα κάνει η λεπίδα θα μεταφέρει όλες τις δυνάμεις ακριβώς πάνω στο σημείο στήριξης, το οποίο κάποια στιγμή είτε από κόπωση είτε από αστοχία θα καταρεύσει (την πάτησα κι εγώ 2 φορές).

thanassis

  • Sr. Member
  • ****
  • Μηνύματα: 392
  • Age: 48
  • Μοντέλο καγιάκ: DIY CLC NorthBay, Gumotex Safari, Sunny, Solar2, K1
Απ: κατασκευή πηδαλίου
« Απάντηση #12 στις: 16 09, 2014, 01:01:06 μμ »
Σωστό. Το σημείο εφαρμογής είναι μακρύτερα οπότε υπάρχει πιθανότητα να σπάσει. Δεν το νομίζω βέβαια, ειδικά για  το 5άρι αλλά... :-\  Το 3αρι λχ έσπασε όταν το έφερα περίπου στις 90 μοίρες.
Αυτό που δεν υπολόγισα όμως είναι η μεγαλύτερη ελαστικότητα που προκαλεί η απόσταση αυτή.

luca

  • Full Member
  • ***
  • Μηνύματα: 120
  • Μοντέλο καγιάκ: feelfree moken 13 trimaran
Απ: κατασκευή πηδαλίου
« Απάντηση #13 στις: 16 09, 2014, 01:55:26 μμ »
 :) :) :) :) ;)

paxjohn

  • Full Member
  • ***
  • Μηνύματα: 152
    • http://woodenkayakgreece.blogspot.gr/
  • Μοντέλο καγιάκ: κανενα
Απ: κατασκευή πηδαλίου
« Απάντηση #14 στις: 20 10, 2014, 10:06:49 πμ »
χθες στην Πλαταριά Θεσπρωτίας , έγινε η δοκιμή του πηδαλίου. (Τέλεια μέρα 24C και σχεδόν άπνοια)
Σε αποκλίσεις κοντά στην θέση ισορροπίας δεν κάνει τίποτα , εκτός ίσως απο μείωση της ταχύτητας , κάτι βέβαια που δεν κατάλαβα.
Χρειάζεται το 50% της  εκτροπής και πάνω για να έχει αποτέλεσμα , Σε αποκλίσεις 80% και πάνω είναι πολύ δραστικό . Δεν κάνει βέβαια και επιτόπου στροφή , αλλά με ικανοποιεί . Επιτέλους μπορώ να κάνω κουπί , χωρίς να διορθώνω την πορεία με αυτό . Μεγάλη ευκολία

Οπότε είμαι ευχαριστημένος :D ."Παίξαμε" μέχρι που νύχτωσε.