Αποστολέας Θέμα: Συχνότητα κουπιάς-ρυθμός κωπηλασίας  (Αναγνώστηκε 468 φορές)

thanassis

  • Sr. Member
  • ****
  • Μηνύματα: 392
  • Age: 48
  • Μοντέλο καγιάκ: DIY CLC NorthBay, Gumotex Safari, Sunny, Solar2, K1
Συχνότητα κουπιάς-ρυθμός κωπηλασίας
« στις: 30 09, 2013, 09:03:42 μμ »
Χθές, λόγω της ήρεμης θάλασσας που βρήκα, μαζί με καρδιακό παλμό (θυμήθηκα να πάρω μαζί μου παλμογράφο επιτέλους), μετρούσα συνεχώς το ρυθμό που κωπηλατούσα.

Μετρούσα λοιπόν, κοντά στις 65-70 ανά λεπτό με το συγκεκριμένο κουπί.

Υποθέτω με το lendal που έχει μεγαλύτερη παλάμη θα μειωθεί.

Θεωρείτε ότι υπάρχει ένα ιδανικό φάσμα μεσα στο οποίο έχουμε την καλύτερη απόδοση στη σχέση απόσταση-χρόνος/οικονομία ενέργειας?
« Τελευταία τροποποίηση: 30 09, 2013, 10:21:51 μμ από thanassis »

vangelis

  • Full Member
  • ***
  • Μηνύματα: 103
  • Μοντέλο καγιάκ: Klepper Aerius
Απ: Συχνότητα κουπιάς-ρυθμός κωπηλασίας
« Απάντηση #1 στις: 30 09, 2013, 11:20:31 μμ »
...κάθε κουπί, κάθε σκάφος, κάθε κωπηλάτης έχει το sweet spot του...

thanassis

  • Sr. Member
  • ****
  • Μηνύματα: 392
  • Age: 48
  • Μοντέλο καγιάκ: DIY CLC NorthBay, Gumotex Safari, Sunny, Solar2, K1
Απ: Συχνότητα κουπιάς-ρυθμός κωπηλασίας
« Απάντηση #2 στις: 01 10, 2013, 08:47:49 πμ »
Δεν διαφωνώ μ΄αυτό. Άνοιξα το θέμα για να δώ εάν υπάρχει "κοινός τόπος" σε κάποια συχνότητα, η οποία δουλεύει ώς βάση, και πάνω σ΄αυτη ανεβάζουμε ή κατεβάζουμε ρυθμό.

Σε πρόσφατο αρθρο σχετικού περιοδικού, υπήρχε αναφορά για 50/λεπτό, συχνότητα την οποία ο αρθρογράφος πρότεινε για χαλαρό cruising. Υποθέτω ότι ένα αντίστοιχο νούμερο μπορεί να προκύψει από την κατάθεση της εμπειρίας μας.

dan

  • Full Member
  • ***
  • Μηνύματα: 244
  • Age: 52
  • Τόπος: Ιωάννινα
  • Μοντέλο καγιάκ: Prijon kodiak , Perception freedom
Απ: Συχνότητα κουπιάς-ρυθμός κωπηλασίας
« Απάντηση #3 στις: 02 10, 2013, 08:47:45 πμ »
Πολύ ενδιαφέρον θέμα.   Ο συνδυασμός :
1.   του πόση δύναμη βάζουμε στο κουπί 
2.   με τη συχνότητα 
3.   και τους καρδιακούς παλμούς 
υπάρχει κάποια «φόρμουλα» για αυτά ;
Δηλαδή είναι προτιμότερο υψηλή συχνότητα και λίγη δύναμη ; 
Προσωπικά ρυθμίζω την ένταση – συχνότητα ώστε να μην ξεπερνάω τους 140 -150 παλμούς  , μιλάμε πάντα για πορεία διάρκειας πάνω από 4 ώρες .   
Στο ποδήλατο π.χ. το ιδανικό είναι > 75 περιστροφές το λεπτό με ένταση τέτοια
ώστε οι παλμοί να μην ξεπερνούν το αερόβιο κατώφλι (προς τα πάνω) .
Λογικά θα ισχύει το ίδιο και για το καγιάκ ; 

thanassis

  • Sr. Member
  • ****
  • Μηνύματα: 392
  • Age: 48
  • Μοντέλο καγιάκ: DIY CLC NorthBay, Gumotex Safari, Sunny, Solar2, K1
Απ: Συχνότητα κουπιάς-ρυθμός κωπηλασίας
« Απάντηση #4 στις: 02 10, 2013, 11:44:51 πμ »
Στο ποδήλατο έχουμε δυνατότητα, λόγω των αλλαγών σχέσεων, να κρατάμε σταθερό το ρυθμό μας οπότε και την ένταση .

Στο καγιακ δέ συμβαίνει κάτι τέτοιο. Δεν υπάρχει δυνατότητα αλλαγής κούπας ή αλλαγής γάστρας όταν έχουμε αντίθετο άνεμο. Η μόνες αλλαγές που μπορούμε να εφαρμόσουμε (από την προσωπική μου εμπειρία) είναι, η εφαρμογή μεγαλύτερης δύναμης στο ίδιο εύρος κουπιάς, η μείωση του εύρους ("κοντές" κουπιές), και η αλλαγή γωνίας.

Ποιά είναι όμως, η πιο πρόσφορη απ΄αυτές για ν΄αντιμετωπίσεις αντίθετο άνεμο?

Για να καταλήξουμε σε κάτι θα πρέπει, υποθέτω, να σταθμίσουμε αρχικά μια βάση ... όπως στο ποδήλατο....

Pai Mei

  • Full Member
  • ***
  • Μηνύματα: 145
  • Age: 38
  • Τόπος: Nότιος Ευβοϊκός
  • Μοντέλο καγιάκ: Perception Essence 17
Απ: Συχνότητα κουπιάς-ρυθμός κωπηλασίας
« Απάντηση #5 στις: 02 10, 2013, 12:48:53 μμ »


Ποιά είναι όμως, η πιο πρόσφορη απ΄αυτές για ν΄αντιμετωπίσεις αντίθετο άνεμο?


Ως προς αυτό υπάρχουν δύο 'σχολές' προσέγγισης.

Κοινός παρονομαστής σε αμφότερες είναι ότι οι λεπίδες του κουπιού θα πρέπει να αποκτήσουν μεγαλύτερη γωνία μεταξύ τους (αυξάνεις δηλ. το λεγόμενο 'feathering'), απ' ότι στην άπνοια, προκειμένου να μειωθεί η αντίσταση της λεπίδας στον αέρα. Αυτό προϋποθέτει βέβαια και μεγαλύτερο δούλεμα του καρπού, αναλογικά, οπότε αν υπάρχει ευαισθησία στην άρθρωση χρειάζεται προσοχή.

Η πρώτη σχολή υπαγορεύει υψηλή γωνία στο κουπί, προκειμένου η λεπίδα να είναι κατά το δυνατόν περισσότερο κάθετη στο νερό, προκειμένου να παραχθεί μεγαλύτερη πρόωση. Αυτό με τη σειρά του όμως απαιτεί και μεγαλύτερη λεπίδα, που με τη σειρά της απαιτεί και μεγαλύτερη δύναμη για να παραχθεί το μέγιστο της ροπής. Άρα, ένας πιο αδύναμος κωπηλάτης ενδέχεται να αντιμετωπίσει πρόβλημα με αυτήν την προσέγγιση.

Η δεύτερη, κατά Brown και άλλους σχόλη, υπαγορεύει χαμηλή γωνία στο κουπί προκειμένου να μειωθεί ακόμα περισσότερο η αντίσταση του κουπιού στον αέρα. Αν υπάρχει και κόντρα κυματισμός λόγω fetch, και όχι μόνο κόντρα αέρας, τότε η προσέγγιση αυτή ενδείκνυται και για τον επιπρόσθετο λόγο ότι έχεις μεγαλύτερη ταχύτητα στις στηρίξεις, αφού το κουπί είναι πιο χαμηλά στο νερό. Άρα, εκεί προτείνεται χαμηλή γωνία και σχετικά γρήγορες κουπιές με μικρότερη διαδρομή.

Αυτό που πρέπει να έχουμε κατά νου είναι ότι, παρ' ότι υπάρχουν κάποιες βασικές αρχές που είναι ωφέλιμο να τηρούνται, δεν υπάρχει μία τεχνική, ένας ρύθμος, μία κοινή φόρμουλα για όλες τις περιπτώσεις. Η προσέγγιση αλλάζει ανάλογα με τις περιστάσεις, λαμβάνοντας υπ' όψιν πολλές παραμέτρους, όπως η φυσική κατάσταση, ο σωματότυπος, ο καιρός, η εκάστοτε θάλασσα, οι ιδιαιτερότητες της κάθε αποστολής ή βόλτας, οι αποστάσεις, κ.λπ.

Βασικοί στόχοι κατά περίπτωση είναι η αποδοτικότητα της κωπηλασίας και η αποφυγή τραυματισμών.


What the sea wants, the sea will have. The 1.000nm Project.

thanassis

  • Sr. Member
  • ****
  • Μηνύματα: 392
  • Age: 48
  • Μοντέλο καγιάκ: DIY CLC NorthBay, Gumotex Safari, Sunny, Solar2, K1
Απ: Συχνότητα κουπιάς-ρυθμός κωπηλασίας
« Απάντηση #6 στις: 02 10, 2013, 03:50:02 μμ »

Αυτό που πρέπει να έχουμε κατά νου είναι ότι, παρ' ότι υπάρχουν κάποιες βασικές αρχές που είναι ωφέλιμο να τηρούνται, δεν υπάρχει μία τεχνική, ένας ρύθμος, μία κοινή φόρμουλα για όλες τις περιπτώσεις. Η προσέγγιση αλλάζει ανάλογα με τις περιστάσεις, λαμβάνοντας υπ' όψιν πολλές παραμέτρους, όπως η φυσική κατάσταση, ο σωματότυπος, ο καιρός, η εκάστοτε θάλασσα, οι ιδιαιτερότητες της κάθε αποστολής ή βόλτας, οι αποστάσεις, κ.λπ.

Βασικοί στόχοι κατά περίπτωση είναι η αποδοτικότητα της κωπηλασίας και η αποφυγή τραυματισμών.

Είναι αυτονόητο ότι δεν μπορεί να υπάρξει συνταγή για όλες τις συνθήκες. Μήπως μπορούμε όμως, να κατηγοριοποιήσουμε τις συνθήκες και να θέσουμε, απλοποιημένα έστω, 3 λ.χ. ομάδες κωπηλατών, άς πούμε με βάση την εμπειρία έτσι ώστε να ορίσουμε, ώς βάση παραμέτρους όπως ο ρυθμός, η γωνία, το μήκος ή άλλες που πιθανόν να παραλείπω.

Θα μπορούσε να σταθεί για παράδειγμα μια προτροπή του τύπου : αρχάριος/άπνοια/cruising 50 κουπιές το λεπτό, ώς εκκίνηση πάντα για περεταίρω προσαρμογές?


Pai Mei

  • Full Member
  • ***
  • Μηνύματα: 145
  • Age: 38
  • Τόπος: Nότιος Ευβοϊκός
  • Μοντέλο καγιάκ: Perception Essence 17
Απ: Συχνότητα κουπιάς-ρυθμός κωπηλασίας
« Απάντηση #7 στις: 03 10, 2013, 12:54:27 πμ »
Kατά τη γνώμη μου δεν έχει νόημα μια τέτοια κατηγοριοποίηση, θα είναι αναγκαστικά πολύ γενική και δεν νομίζω ότι θα βοηθήσει.

Το βασικότερο απ' όλα είναι να μπορέσουμε να αναπτύξουμε, βελτιώσουμε ή τελειοποιήσουμε το forward stroke. Εκκινώντας από αυτή τη βάση, μπορούμε κατόπιν να κάνουμε τις ανάλογες προσαρμογές.



What the sea wants, the sea will have. The 1.000nm Project.

thanassis

  • Sr. Member
  • ****
  • Μηνύματα: 392
  • Age: 48
  • Μοντέλο καγιάκ: DIY CLC NorthBay, Gumotex Safari, Sunny, Solar2, K1
Απ: Συχνότητα κουπιάς-ρυθμός κωπηλασίας
« Απάντηση #8 στις: 03 10, 2013, 08:40:38 πμ »
Το βασικότερο απ' όλα είναι να μπορέσουμε να αναπτύξουμε, βελτιώσουμε ή τελειοποιήσουμε το forward stroke. Εκκινώντας από αυτή τη βάση, μπορούμε κατόπιν να κάνουμε τις ανάλογες προσαρμογές.

Μάλιστα. Η βελτίωση αυτή από που θα πρέπει να ξεκινήσει. Ποια αλληλουχία δεξιοτήτων θα πρέπει να ακολουθήσουμε. Πρώτα το εύρος κίνησης και μετά τη δύναμη και τη συχνότητα ή τηρώντας διαφορετική σειρά.

Pai Mei

  • Full Member
  • ***
  • Μηνύματα: 145
  • Age: 38
  • Τόπος: Nότιος Ευβοϊκός
  • Μοντέλο καγιάκ: Perception Essence 17
Απ: Συχνότητα κουπιάς-ρυθμός κωπηλασίας
« Απάντηση #9 στις: 03 10, 2013, 10:19:28 πμ »
Το πρώτο είναι η σωστή στάση του σώματος μέσα στο σκάφος, η ορθή λαβή στο κουπί και βέβαια η όλη κινησιολογία της πρόωσης.

Όταν αυτά εμπεδωθούν σε καλό καιρό, αρχίζουμε να ανεβαίνουμε βαθμιαία σε διάρκειες/αποστάσεις, κρατώντας έναν σταθερό ρυθμό, πολύ κάτω από το κατώφλι μας. Είναι λάθος να δουλεύουμε υψηλές εντάσεις, όταν δεν έχουμε βελτιστοποιήσει την τεχνική, διότι οι όποιες ατέλειες μεγεθύνονται και μπορεί να οδηγήσουν σε τραυματισμούς.

Όσο ανεβαίνουμε σε μίλια, βγαίνοντας από το σκάφος χωρίς ενοχλήσεις στο τέλος, και είμαστε σε θέση να το επαναλάβουμε και την επόμενη μέρα και τη μεθεπόμενη κ.ο.κ, είναι μια ένδειξη ότι πάμε καλά.

Αφότου λοιπόν αποκτηθεί μια καλή βάση, σε επίπεδο τεχνικής, που μπορεί να διατηρείται για κάποια διάρκεια, θεωρώ ότι κατόπιν μπορούμε να αρχίσουμε να βγαίνουμε, βαθμιαία, σε καιρούς, ανεβάζοντας, κατά διαστήματα, και την ένταση της άσκησης.

Από αυτό το σημείο και μετά, από το σημείο δηλαδή που θα αρχίσουμε να βγαίνουμε και σε καιρούς, αρχίζουν να παίρνουν σάρκα και οστά και οι τεράστιες διαφορές ανάμεσα στο flatwater και το καθαρόαιμο sea-kayaking. Όπως συνηθίζω να λέω, ενώ το πρώτο είναι άθλημα, το δεύτερο είναι άθλημα και τέχνη μαζί.

 


What the sea wants, the sea will have. The 1.000nm Project.

giorgos

  • Newbie
  • *
  • Μηνύματα: 24
  • Μοντέλο καγιάκ: zegul multisport
Απ: Συχνότητα κουπιάς-ρυθμός κωπηλασίας
« Απάντηση #10 στις: 03 10, 2013, 11:31:49 πμ »
Το πρώτο είναι η σωστή στάση του σώματος μέσα στο σκάφος, η ορθή λαβή στο κουπί και βέβαια η όλη κινησιολογία της πρόωσης.

Άγγελε συμφωνώ μαζί σου
Παρά τη μικρή εμπειρία μου ήθελα να πω ότι το πρώτο είναι η ισορροπία. Εφόσον αυτό το θέμα δεν υφίσταται στο sea kayak, θα το έλεγα εξοικείωση με το σκάφος. Δε νομίζω ότι κάποιος που έχει μπει 5 φορές μπορεί να ασχοληθεί με forward stroke. Όσον αφορά την τεχνική forward stroke μας έβαζε λοιπόν να καθόμαστε πάνω σε ένα πολύ στενό και ψήλο πεζούλι, με κάτι βαριά ξύλινα κουπιά και τραβούσαμε στον αέρα. Ο προπονητής καθόταν πίσω και μας χτυπούσε τα χεριά ώστε να μάθουμε να σταματάμε στο σωστό ύψος . αυτό το πράγμα ήταν παρά πολύ δύσκολο και 20 λεπτά εκεί πονούσαν τα χεριά σαν 1 ώρα προπόνηση στη θάλασσα.
επομενος ισορροπια-τεχνικη- δυναμη σε ηρεμα νερα και μετα σε μεγαλυτερο κυματισμο. εφοσον βεβαια θελει καποιος να κανει προπονηση οπως την εννοιεις εσυ με πολλα μιλια.
« Τελευταία τροποποίηση: 03 10, 2013, 11:53:26 πμ από stelios »

vangelis

  • Full Member
  • ***
  • Μηνύματα: 103
  • Μοντέλο καγιάκ: Klepper Aerius
Απ: Συχνότητα κουπιάς-ρυθμός κωπηλασίας
« Απάντηση #11 στις: 03 10, 2013, 02:13:53 μμ »
...και μήν ξεχνάτε ότι το κουπί και το σκάφος...επηρεάζουν και αυτά την κίνηση και την συχνότητα...


skaz96

  • Newbie
  • *
  • Μηνύματα: 38
  • Age: 16
  • Τόπος: θεσσαλονίκη
  • Μοντέλο καγιάκ: ψάχνω
Απ: Συχνότητα κουπιάς-ρυθμός κωπηλασίας
« Απάντηση #12 στις: 03 10, 2013, 04:00:46 μμ »
Εγώ διαλέγω μια ταχύτητα που δεν με κουραζει και την κρατάω.
Το χειρότερο πράμα της ζωής, είναι να θες καγιάκ και να μην έχεις!

Takis

  • Newbie
  • *
  • Μηνύματα: 31
  • Age: 47
  • Μοντέλο καγιάκ: nelo ctrek,pelican horizon
Απ: Συχνότητα κουπιάς-ρυθμός κωπηλασίας
« Απάντηση #13 στις: 04 10, 2013, 12:33:26 πμ »
για να βαλω αλλη μια παραμετρο-παραδειγμα,παρατηρηστε λιγο καλυτερα την αγωνιστικη τεχνικη στο flatwater αλλα και την τεχνικη  στο oceanrace surf ski ' η εικονα απλα διδασκει ξεχνωντας τις ατελειωτες κουβεντες περι χαμηλης και ψηλης λαβης....Μην ξεχνατε οτι δεν αναφερομαι στα 8 μ ταχυτητα που πανε αυτα τα υπεροχα σκαφη αλλα στη κινησιολογια που  σε αυτους τους αθλητες εχει μελετηθει ωστε να κρατανε αυτους τους ρυθμους για πολλες ωρες.Ποσο τεντωνει το χερι,πως πρεπει να λειτουργει το μη εργαζομενο χερι,υψος του αγκωνακ κ.τ.λ.και κατι τελευταιο παρατηρηστε την ελαφρια κλιση του συνολου αθλητης -σκαφος σε καθε κουπια δεξια-αριστερα και το φοβερο στα γονατα τεντωμα-πιεση που ολοι εμεις το λεμε αλλα δεν ξερω ποιος πραγματικα το κανει και τι κρατα

thanassis

  • Sr. Member
  • ****
  • Μηνύματα: 392
  • Age: 48
  • Μοντέλο καγιάκ: DIY CLC NorthBay, Gumotex Safari, Sunny, Solar2, K1
Απ: Συχνότητα κουπιάς-ρυθμός κωπηλασίας
« Απάντηση #14 στις: 04 10, 2013, 12:38:32 μμ »
Aπό την έως τώρα συζήτηση αντλήσαμε το συμπέρασμα ότι, ορθώς κατά την άποψή μου, προέχει η τεχνική πρίν την καλλιέργεια δύναμης, αντοχής και λοιπόν δεξιοτήτων. Αυτό, θεωρώ,  έχοντας μπροστά μας έναν κωπηλάτη στα αρχικά βήματά του στο σπόρ.

Σ΄αυτόν τον οποίο βρίσκεται σ΄ένα μέσο στάδιο (το οποίο βεβαίως θα πρέπει να το ορίσουμε), σε ποιές δεξιότητες θα πρέπει να επικεντρωθούμε. Αξιωματικά άς υποθέσουμε ότι έχει κατακτήσει σε αποδεκτό βαθμό την τεχνική του forward stroke. Τί πράττουμε κατόπιν. Δύναμη, μεγάλο εύρος κουπιάς ή υψηλή συχνότητα?

Και ένα δεύτερο ζήτημα. Όταν αυτό ο μέσος στο γνωστικό αντικείμενο αναζητήσει τα παραπάνω  και μέσω του κουπιού του, με ποιά κριτήρια θα του δίναμε μια μεγάλη κούπα αντί για μικρή ή μεσαία. Εμπειρία, σωματότυπο, καποιά άλλη παράμετρος? Ποιά θα κυριαρχούσε?