Sea-kayak.gr Forums

Full Version: Περί πηδαλίου και skeg
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2
Mε αφορμή το τελευταίο ποστ του Γιώργου στον μίτο για το x-cape ανοίγω αυτό το θέμα, ώστε να αναπτύξουμε εδώ σκέψεις και προβληματισμούς αναφορικά με το πηδάλιο, το skeg, τη χρήση τους κ.λπ.

Δεδομένου ότι κάποιοι κατασκευαστές δεν προβλέπουν καν την τοποθέτηση πηδαλίου στα σκάφη τους (σε βρετανικής σχεδίασης σκαριά κατά κόρον, π.χ. Tiderace), ο προβληματισμός που προκύπτει για μένα είναι ο εξής:

Μολονότι σε μικρές αποστάσεις (όχι πρύμα όπου θα δουλέψεις stern rudder), μπορείς να διορθώνεις άνετα την πορεία με edging και ενίοτε με αλλαγή στον μοχλισμό της κουπιάς, ειδικά με αγγλικά σκάφη όπως τα παραπάνω που στρίβουν 'με τη σκέψη', το ερώτημα είναι τι γίνεται όταν θα έχεις ήδη 30-40νμ στην πλάτη σου, εννοείται φορτωμένος και ενδεχομένως και με κάποιον ενοχλητικό πλάγιο καιρό στη μάσκα;

Δηλ. με ένα τέτοιο σκάφος χωρίς πηδάλιο, θα μπορέσεις να διατηρήσεις την πορεία μόνο με skeg, χωρίς edging, υπό τις ανωτέρω συνθήκες;

Σημειωτέον ότι δεν μιλάμε για downwind πλεύση, μιλάμε για περιπτώσεις όπου χρειάζεσαι συνεχή πρόωση από το κουπί σου, άρα ξεχνάμε stern και bow rudder και απομένει ως βασική τεχνική σου μόνο το edging. Υπογραμμίζω ότι αναφέρομαι επίσης σε δύσκολες συνθήκες πολύωρης κωπηλασίας, και όχι να βγεις λίγο να παίξεις στο κύμα, όπου και edging με low brace για στήριξη θα κάνεις και τα πάντα.

Προσωπικά, από τις 8 ώρες συνεχούς πορεία και μετά, και ειδικά αν έχει και καιρό -έστω και λίγο- δυσκολεύομαι όχι edging να κάνω, αλλά και οτιδήποτε άλλο πέρα από απλές, επαναλαμβανόμενες κουπιές. Εκεί το πηδάλιο, μου έχει λύσει τα χέρια ως προς την ευκολία διόρθωσης.

giorgos ormanoglou

Ο προβληματισμός σου είναι εξαιρετικά εύστοχος Αγγελε,  θα ήθελα κι εγώ πολύ να ήξερα πως σκέφτονται αυτοί οι εξυπνάκηδες Αγγλοι σχεδιαστές και δεν κοτσάρουν και μία υποδομή για πηδάλιο στα μανάρια τους,  ακριβώς για τις περιπτώσεις που περιγράφεις.
Και η αντίφαση μεγεθύνεται όταν παρατηρεί κανείς,  ότι συχνά στα πλαστικά (υποτιθέμενα) αντίγραφα  των ναυαρχίδων τους,  αυτή η προσθήκη υπάρχει.
Να είναι άραγε άλλο ένα δείγμα βρεττανικού επηρμού,  άκαμπτη προσήλωση στην παράδοση,  περιφρόνηση και αντιδιαστολή στην αμερικανική σχολή που εισηγείται αναφανδόν  την εύκολη λύση του ράντερ ;;;
Μου έρχεται πάντως αθέλητα στο μυαλό μία  παρόμοια ανοησία,  ότι η Porsche 911 δεν χρειαζόταν δήθεν πίσω υαλοκαθαριστήρα,  γιατί η βροχή δεν προλαβαίνει να αγγίξει το κρύσταλλο…!?
Απ' ό,τι φαίνεται από την παρακάτω αναφορά στο Ocean Paddler, η Tiderace -κατόπιν παραγγελίας;- δίνει -έδινε;- τη δυνατότητα τοποθέτησης πηδαλίου στο xplore, ακριβώς για περιπτώσεις που υπάρχει ανάγκη για πιο εύκολη διόρθωση πορείας:

Quote:For the second record attempt, my
Xplore_X was fitted with a rudder. I opted
for a rudder as I was recovering from
a hernia operation and wanted an easy
crossing to the Faroes. If you opt for
the rudder, spend some time adjusting
the controls to suit. I failed to do so and
found my webbed toes weren’t long
enough!

http://www.kanuschule-bodensee.ch/media/...iewsv5.pdf

Η P&H είναι γνωστό ότι δίνει πηδάλιο ως έξτρα, νομίζω σε όλα της τα σκάφης -και σίγουρα στο Cetus που με ενδιαφέρει- ενώ νομίζω ότι και η Valley δίνει τη δυνατότητα, έστω κι αν δεν το αναφέρει στο site της.

Μπορεί Γιώργο να αποτελεί βρετανική ιδιορρυθμία ή απλώς να θεωρούν ότι στο 99% των περιπτώσεων το πηδάλιο δεν θα χρειαστεί (που είναι αληθές). Όμως, έστω για αυτό το 1% επί του συνόλου των χρηστών/χρήσεων δεν θα έπρεπε να υπάρχει μια πρόβλεψη έστω; Πιθανολόγω, και με βάση την αναφορά στο περιοδικό, ότι έστω και off the record μπορεί και η Tiderace να κάνει μια custom πατέντα για το rudder, για αυτές τις ειδικές περιπτώσεις, εφόσον της ζητηθεί. Μία ερώτηση στον Aled απ'ευθείας θα ήταν η καλύτερη λύση ενδεχομένως.

giorgos ormanoglou

(10-17-2012, 11:36 AM)Pai Mei link Wrote: [ -> ]Η P&H είναι γνωστό ότι δίνει πηδάλιο ως έξτρα, νομίζω σε όλα της τα σκάφης -και σίγουρα στο Cetus που με ενδιαφέρει- ενώ νομίζω ότι και η Valley δίνει τη δυνατότητα, έστω κι αν δεν το αναφέρει στο site της.
Δεν το ήξερα Άγγελε,  να που οι πάντες συμμερίζονται τη θεώρησή σου.

Μακάρι να αποφασίσεις  ένα cetus,  να ταξιδέψεις με δοκιμασμένη αξιοπιστία παντού.  Κανένα επιχείρημα δεν θα μ'  έπειθε ποτέ πως δεν αξίζει την επένδυση.
Ποιές είναι οι προτεινόμενες διαστάσεις ενός πηδαλίου για ένα 5μετρο ας πούμε σκάφος σαν το δικό μου;

Υπάρχει έτοιμο αλλά δεν με συμφέρει να δώσω 180$ + μεταφορικά από αμερική + τελωνείο αφού πιάνουν τα χέρια μου και μπορώ να το φτιάξω μόνος μου.

Η υποδοχή υπάρχει, τα foot pegs μετατρέπονται σε πετάλια και μένει μόνο το πηδάλιο και οι ντίζες.
(10-30-2012, 10:33 PM)ghostdog link Wrote: [ -> ]Ποιές είναι οι προτεινόμενες διαστάσεις ενός πηδαλίου για ένα 5μετρο ας πούμε σκάφος σαν το δικό μου;

Υπάρχει έτοιμο αλλά δεν με συμφέρει να δώσω 180$ + μεταφορικά από αμερική + τελωνείο αφού πιάνουν τα χέρια μου και μπορώ να το φτιάξω μόνος μου.

Η υποδοχή υπάρχει, τα foot pegs μετατρέπονται σε πετάλια και μένει μόνο το πηδάλιο και οι ντίζες.

Μπορώ να σου βγάλω πατρόν σε χαρτί το δικό μου, να βασιστείς σε αυτό. Είναι σημαντικό πέρα από τις διαστάσεις το πηδάλιο να έχει και σωστή σχεδίαση, οπότε με αυτόν τον τρόπο πάμε εκ του ασφαλούς.
Ευχαριστώ Άγγελε, αυτό θα ήταν τέλειο.  Big Grin

Θα ποστάρω φυσικά τις περιπέτειες κατασκευής σε σειρά εικονογραφημένων επεισοδίων.
Ωραία, Παναγιώτη, θα παρακολουθήσουμε με ενδιαφέρον την κατασκευαστική διαδικασία.

Για το σχέδιο, βρισκόμαστε μεσοβδόμαδα Αθήνα -ή και σ/κ αν ανέβεις για βόλτα- και στο παραδίδω.
Σκέφτομαι να κατέβω στο κέντρο την άλλη βδομάδα και αν μπορείς να βρεθούμε. Θα σου στείλω p.m. για να το κανονίσουμε.
Όπως βολεύεται ο καθένας. Είτε με skeg, είτε με rudder, είτε και με τα δυο. Σχεδόν σε όλα τα Βρετανικά καγιάκ δεν χρειάζεται πηδάλιο μιας και είναι υπερβολικά εύκολο να κάνεις διορθώσεις. Αυτό βέβαια έχει να κάνει με την τεχνική του καθενός.  Υπάρχουν εκατοντάδες κωπηλάτες που έχουν κάνεις χιλιάδες χλμ χωρίς πηδάλιο. Παράδειγμα:

3780 miles in 117 days...  - http://phpaddlers.com/?p=1344

Η διόρθωση της πορείας δεν χρειάζεται οπωσδήποτε να γίνεται με edging, μπορεί να γίνει με διαφορετικές κουπιές εν πλω. Αυτό έχει σαν πλεονέκτημα να αποφορτίζει λίγο το "συνεχόμενο" forward stroke και να "ξεκουράζει" τους μύες.

Υπάρχουν βέβαια και αρκετά καγιάκ που είναι σχεδόν αδύνατον να τα κατευθύνεις χωρίς πηδάλιο.
Pages: 1 2