Αποστολέας Θέμα: Nαυσιπλοϊκά  (Αναγνώστηκε 732 φορές)

Pai Mei

  • Full Member
  • ***
  • Μηνύματα: 145
  • Age: 38
  • Τόπος: Nότιος Ευβοϊκός
  • Μοντέλο καγιάκ: Perception Essence 17
Nαυσιπλοϊκά
« στις: 02 02, 2012, 11:19:32 πμ »
Ανοίγω αυτό το θέμα για να συζητήσουμε πάνω στο τεράστιο και δυσκολότατο θέμα της ναυσιπλοϊας, που οφείλει να απασχολήσει πολύ σοβαρά οποιονδήποτε επιχειρεί στην ανοιχτή θάλασσα, είτε βγαίνει με βαπόρι, είτε με φουσκωτό, είτε με καγιάκ, είτε και με σχεδία.

Εφόσον εδώ μας ενδιαφέρει το καγιάκ, θα πω μερικά πράγματα που θεωρώ βασικά, και για τα οποία πρέπει να μεριμνά κανείς είτε πριν βγει, είτε κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.

Αντικειμενικός σκοπός είναι να φτάσουμε από το σημείο Α στο σημείο Β, ζωντανοί, με το σκάφος ακέραιο και χωρίς να απασχολήσουμε λιμενικές αρχές, συνεργεία διάσωσης και τηλεοπτικά κανάλια, που διψάνε για αίμα.

Αφήνω κατά μέρος τις έννοιες του χειρισμού και της γνώσης του σκάφους, καθώς και της γνώσης ημών των ιδίων, που θα πρέπει πάντα να προσδιορίζουν το ανώτατο όριο αναφορικά με το τι είμαστε σε θέση να επιχειρήσουμε με ασφάλεια πριν καν ξεκινήσουμε και εστιάζω στα πράγματα για τα οποία πρέπει να μεριμνήσουμε πριν ή κατά τη διάρκεια της πλεύσης.

Εν αρχή ην ο καιρός.
Χρήσιμη η πληροφόρηση που μπορεί να πάρει κανείς από διάφορες μετεωρολογικές πηγές αλλά η αξία της μειώνεται όταν δεν είμαστε σε θέση να την αποκωδικοποιήσουμε σε "πραγματική, θαλάσσια κατάσταση" (ζητώ συγγνώμη για το αδόκιμο του όρου αλλά νομίζω ότι περιγράφει καλά το ζητούμενο). Εννοώ ότι, θα πρέπει να ξέρεις τι σημαίνει η x δύναμη, x διεύθυνσης, στην θαλάσσια περιοχή που επιχειρείς. Ένα ξερός αριθμός σπανίως αποκαλύπτει όλη την αλήθεια, δεδομένου ότι ειδικά στο Αιγαίο η κατάσταση είναι άρδην μεταβαλλόμενη, εξαιτίας της ιδιαίτερης γεωμορφολογίας του νησιωτικού χώρου. Μπουγάζια, ψηλές απόκρυμνες κορυφές, ρηχάδια κ.λπ, επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο κινείται και αναπτύσσεται η κυματική ενέργεια, λαμβάνοντας φυσικά υπ' όψιν και όλες τις υπόλοιπες μεταβλητές στη δημιουργία του κύματος (fetch, ταχύτητα ανέμου, διάρκεια).

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι κάθε περιοχή έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες και είναι εξαιρετικά χρήσιμο να αποκτήσουμε την σχετική πληροφόρηση από ανθρώπους που την ζουν και την ξέρουν.

Πριν αποπλεύσουμε λοιπόν, τηρούμε τις εξής διαδικασίες:
1. πρόγνωση καιρού και αξιολόγηση της σε συνδυασμό με την μορφολογία της περιοχής (π.χ. η δύναμη 5 στα προσήνεμα με ψηλό βουνό να μεσολαβεί, γίνεται δύναμη 7 στα υπήνεμα με τον καταβατικό, η διαφορά είναι τεράστια και το 7 δεν θα στο πει ίσως κανείς)
2. πληροφορίες από ανθρώπους που ξέρουν την περιοχή, ψαράδες κ.λπ.
3. δρομολόγια επιβατηγών/οχηματαγωγών πλοίων ("μακριά από πλώρη βαποριού κι από γαϊδάρου κώλο έλεγαν οι παλιοί")
4. χάραξη πορείας στον χάρτη, συνυπολογίζοντας τα παραπάνω συν φυσικά την απόσταση, την εκτιμώμενη ταχύτητα καθώς και το διαθέσιμο φως

Αυτά, πριν.

Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, δεν νοείται φυσικά πλοήγηση χωρίς χάρτη-πυξίδα, ακόμα κι αν κάνουμε περίπλου κόστα-κόστα (VHF και EPIRB ανήκουν σε άλλη θεματική ενότητα, για την οποία νομίζω έχουμε μιλήσει).

Συμπληρωματικά, για την ναυσιπλοϊα θεωρώ χρήσιμα τα εξής:
1. GPS (σχεδόν απαραίτητο όταν κροσάρουμε μεγάλες αποστάσεις, όπου είναι αδύνατη η διόπτευση)
2. Συσκευή με ίντερνετ

Το 2. μπορεί να ακούγεται υπερβολικό, αλλά στο ταξίδι τίποτα δεν είναι υπερβολικό ή άχρηστο εφόσον συμβάλλει στην ασφαλή πλεύση. Και η τελευταία εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό από την διαθέσιμη πληροφόρηση. Στη συσκευή θα είναι ανοιχτά τα εξής:
1. http://www.marinetraffic.com/ais/
Moυ έχει τύχει να βρίσκομαι πάνω στην πορεία βαποριού -κρουαζιερόπλοιου- και να το έχω αντιληφθεί μόνο και μόνο γιατί έχω τη συνήθεια να ελέγχω συνεχώς το χώρο γύρω μου. Για να αποφύγεις να είσαι σε τέτοια κουραστική εγρήγορση συνεχώς, ανοίγεις το AIS και ξενοιάζεις.

2. http://poseidon.hcmr.gr/onlinedata.php
Εφόσον βρισκόμαστε σε μία από τις παραπάνω περιοχές, και εφόσον είμαστε nerds με τα δεδομένα κυματισμού. Αυτό δεν το θεωρώ απαραίτητο, γιατί προϋποτίθεται ότι ξέρουμε πάνω-κάτω τι θα συναντήσουμε και όταν το συναντήσουμε δεν υπάρχει λόγος να το δούμε και στην οθόνη. Καθαρά για ψυχαγωγικούς, γνωσιακούς λόγους λοιπόν.

3. www.porn-redtube-tsonta.com
Όταν όλα τα παραπάνω έχουν αστοχήσει, βάζουμε μια καλή τσόντα και απολαμβάνουμε τις τελευταίες μας στιγμές στο μάταιο τούτο κόσμο. ;D
« Τελευταία τροποποίηση: 02 02, 2012, 11:26:53 πμ από Pai Mei »


What the sea wants, the sea will have. The 1.000nm Project.

stevv

  • Newbie
  • *
  • Μηνύματα: 39
Απ: Nαυσιπλοϊκά
« Απάντηση #1 στις: 02 02, 2012, 01:10:38 μμ »
ΝΑΥΤΙΛΙΑ με ΧΑΡΤΕΣ ΣΥΜΒΟΛΩΝ ΚΑΙ ΣΥΤΝΜΗΣΕΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΒΡΕΤΑΝΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ.
http://www.eugenfound.edu.gr/appdata/documents/books_pdf/e_j00039.pdf

ΝΑΥΤΙΛΙΑ Β
http://www.eugenfound.edu.gr/appdata/documents/books_pdf/e_j00043.pdf

ΑΠΟΦΥΓΗ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΩΝ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ
http://www.eugenfound.edu.gr/appdata/documents/books_pdf/e_j00058.pdf


Random

  • Full Member
  • ***
  • Μηνύματα: 234
  • Τόπος: Αθηνα
  • Μοντέλο καγιάκ: Tahe Wind 585
Απ: Nαυσιπλοϊκά
« Απάντηση #2 στις: 02 02, 2012, 10:02:57 μμ »
Στο πολυ ωραιο ποστ ειναι ολα πολυ σωστα που ανεφερε ο Pai mei και ο φιλος με τα λινκ..Θελω να αναφερω και καποια ακομη..

1)Το γεγονος οτι το υψος οφθαλμου παρατηρητη στο καγιακ ειναι μηδεν δλδ εισαι λιγους ποντους απο την επιφανεια της θαλασσας μειωνει τον οριζοντα τον οποιο βλεπεις...Οσο μεγαλωνει το υψος οφθαλμου παρατηρητη τοσο και πιο μεγαλο οριζοντα εχεις..Πανω σε αυτο εχετε το νου σας παντα στον υπολογισμο αποστασεων και μην εχετε σαν μετρο μιας αποστασης την εικονα που εχετε δει απο την γεφυρα ενος πλοιου γιατι εκει εχετε υψος π.χ. 30μετρα και στο καγιακ σας 0,5 μετρα π.χ.

2)Εχετε ει δυνατον ενα μικρο ζευγαρι μικρα κυαλια μαζι σας..Η αναγνωριση ενος καταφανους σημειου στην στερια, ή η αναγνωριση ενος σκαφους που σας προσεγγιζει μπορει να βοηθησει σημαντικα εκεινους (Λιμενικο) που ψαχνουν να σας βρουν καπου στο πελαγος αν εχετε χαθει..

3)Αν μπορειτε τοποθετηστε μονιμα μια πυξιδα στο καγιακ σας..Υπαρχει περιπτωση ακομα και οταν ακολουθουμε μια ακτογραμμη να πεσει η ορατοτητα και να χασετε τον προσανατολισμο σας..Βοηθα σημαντικα και στην τηρηση των πορειων που εχετε χαραξει πριν το ταξιδι στο σπιτι σας.

4)Η διοπτευση(γωνια που σχηματιζει ο διαμηκης αξονας του καγιακ με ενα σταθερο σημειο στεριας ή φαρο κλπ) μπορειτε να την βρειτε και με ενα φορητο ταξιμετρο(που ειναι και φθηνο) αφου εχει σκοπευτρο στο οποιο κοιτας και διαβαζεις την ενδειξη της διοπτευσης απο η προς εσενα..Για περαιτερω λεπτομερειες οποιος ενδιαφερεται σε π.μ.

5)Κατ εμε η χρηση του gps ειναι πολυ σημαντικη ακομα και στους περιπλοες και οχι μονο στην ανοιχτη θαλασσα..Στο γυρο της Λευκαδας, μετα απο πολλες ωρες κουπι ευκολα μπερδευες τον ενα καβο με τον αλλο..Εκει σε βοηθα το gps, να γλυτωσεις απο ασκοπα μιλια για να μην μπεις σε ενα ορμο ο οποιος δεν ηταν αυτος του προορισμου σου..

6)Μαθετε να διαβαζετε χαρτες ναυτικους, τα συμβολα και τις συντμησεις τους..Επισης μπορειτε να προμηθευτειτε τους πλοηγους ελληνικων θαλασσων της Υ.Υ.του Π.Ν. και να διαβαζετε πολλες πληροφοριες ναυτικου χαρακτηρα για την διαδρομη που θελετε να κανετε οπως συνηθεις καιρους,ρευματα, τοποθεσιες ορμων, παραλιων κλπ ή οποιοδηποτε αλλο βιβλιο με ναυτικες πληροφοριες.

7)Οσον αφορα το θεμα μετεωρολογικων ενημερωσεων να ειστε παντα προσεκτικοι..Τα περισσοτερα ναυτικα ατυχηματα και δη το καλοκαιρι ελληνων ερασιτεχνων ειναι γιατι αγνοουν τον καιρο..Λογικο αφου ενας εργαζομενος με λιγες μερες αδεια το καλοκαιρι καθε χρονο δεν θελει να χασει ουτε μια μερα μακρια απο την θαλασσα..ας προσεχουμε για να εχουμε..

Τελος κλεινοντας θελω να πω οτι η ναυτιλια ειναι επιστημη η οποια υποδιαιρειται σε παρα πολλους τομεις οπως ακτοπλοια,αστροναυτιλια,αναμετρητικη ναυσιπλοια κλπ δεν μπορει να αποδοθει σε μερικες απλες συμβουλες οπως αυτες που δινουμε εδω στο ποστ..Αυτο που πρεπει να γνωριζουμε οτι η θαλασσα μπερδευει και αποπροσανατολιζει εκει που δεν το περιμενεις..την μια στιγμη εισαι ενα μιλι και την αλλη πεντε μιλια χωρις προειδοποιηση, επισης την μια πλεεις με μπουνατσα και πισω απο τον καβο γινεται χαμος..Αυτα τα ολιγα θα επανελθω..

Leave it to Random to needlessly complicated things

Pai Mei

  • Full Member
  • ***
  • Μηνύματα: 145
  • Age: 38
  • Τόπος: Nότιος Ευβοϊκός
  • Μοντέλο καγιάκ: Perception Essence 17
Απ: Nαυσιπλοϊκά
« Απάντηση #3 στις: 08 02, 2012, 11:36:51 μμ »
Ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο για τους ανακλαστήρες ραντάρ σε καγιάκ.


What the sea wants, the sea will have. The 1.000nm Project.

GL

  • Επισκέπτης
Απ: Nαυσιπλοϊκά
« Απάντηση #4 στις: 29 07, 2012, 10:24:35 πμ »
Έχετε ξεχάσει να αναφέρετε τα VHF Marine.
Υπάρχει το θέμα  <Φορητό VHF Marine> http://www.sea-kayak.gr/index.php/topic,168.msg1592.html#msg1592
για να μην επαναλαμβάνουμε και εδώ τα ίδια.

dimitri5

  • Newbie
  • *
  • Μηνύματα: 6
Απ: Nαυσιπλοϊκά
« Απάντηση #5 στις: 21 08, 2012, 01:21:21 μμ »
πολυ ενδιαφερον κειμενο!

Ευχαριστω

Pai Mei

  • Full Member
  • ***
  • Μηνύματα: 145
  • Age: 38
  • Τόπος: Nότιος Ευβοϊκός
  • Μοντέλο καγιάκ: Perception Essence 17
Απ: Nαυσιπλοϊκά
« Απάντηση #6 στις: 19 07, 2013, 12:33:20 μμ »
Όπως έχουμε γράψει κατ' επανάληψιν το GPS, παρά τη χρησιμότητά του και την ευκολία που μας προσφέρει, θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ως εφεδρικό, επικουρικό μέσο πλοήγησης.

Άρα, θα πρέπει να μάθουμε να δουλεύουμε, όπως δούλευαν χιλιάδες ναυτικοί επί αιώνες, με χάρτη, πυξίδα και ρολόι, εφ' όσον βέβαια θέλουμε να είμαστε θαλασσινοί και όχι απλοί χομπίστες.

Οι μέθοδοι με τις οποίες θα αξιοποιήσουμε τα ανωτέρω εργαλεία, είναι γνωστές, και δεν είναι άλλες από τη διόπτευση, που ανέφερε και ο Random παραπάνω, και την αναμέτρηση (στίγμα εξ αναμετρήσεως).

Πριν ξεκινήσουμε το ταξίδι μας, είτε πρόκειται για παράκτια πλεύση/ακτοπλοϊα, είτε για πελαγοδρομία με island hopping, είτε συνδυασμός τους, το πρώτο πράγμα που κάνουμε είναι να προμηθευτούμε τους ναυτικούς χάρτες της περιοχής. Αφότου πάρουμε τον χάρτη, χαράσσουμε πάνω του την πορεία που θέλουμε να ακολουθήσουμε, με κούμπασο και διπαράλληλο, σημειώνοντας την απόσταση και τις μοίρες. Η πορεία είναι δυνατόν να χωρίζεται σε μικρότερα σκέλη τα οποία ορίζονται μέσω των Way Point, δηλαδή των σημείων στα οποία αλλάζουμε ρότα.

Ας πούμε ότι θέλουμε να πάμε από Κάρυστο για Άνδρο, Γαύριο. Σημειώνουμε στο χάρτη πρώτα τα σημεία απόπλου και κατάπλου. Κατόπιν, σημειώνουμε τα ενδιάμεσα σημεία Way Point, που ορίζουν τα σκέλη της διαδρομής, δεδομένου ότι η διαδρομή μας δεν είναι μια ευθεία γραμμή. Σημειωτέον ότι τα Way Point είθισται, στην περίπτωσή μας, να αποτελούν Καταφανή Σημεία, δηλαδή σταθερά σημεία που έχουμε σημειώσει στο χάρτη και τα οποία μπορούμε να αναγνωρίσουμε μέσω παρατήρησης και αντιπαραβολής. Στο παράδειγμά μας, π.χ., το Way Point 1 μπορεί να είναι η Μαντέλω (Μανδηλού), το νησάκι στον ανατολικό κάβο του όρμου της Καρύστου. Άρα χαράσσουμε στο χάρτη με το μολύβι μια ευθεία από Κάρυστο για Μαντέλω (WP1), και με το κουμπάσο βρίσκουμε ότι η απόσταση είναι π.χ. 7 ναυτικά μίλια, και με τον διπαράλληλο βρίσκουμε ότι οι μοίρες είναι π.χ. 135. Τα σημειώνουμε και αυτά και αναλόγως και τα επόμενα σκέλη και Way Point, καθώς και τις γεωγραφικές συντεταγμένες.

Eίμαστε λοιπόν έτοιμοι να αποπλεύσουμε από Κάρυστο. Έχουμε τον χάρτη μπροστά μας, και βάζουμε την πλώρη μας στις 135 μοίρες (εφ' όσον έχουμε ενσωματώσει πυξίδα προφανώς), στοχεύοντας στη Μαντέλω. Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνουμε είναι να πάρουμε διόπτευση, να στοχεύσουμε δηλαδή στο νησί (Καταφανές Σημείο) και να επιβεβαιώσουμε ότι η πλώρη μας δείχνει στο σωστό σημείο, στις μοίρες που έχουμε στο χάρτη. Από εκείνη τη στιγμή και μετά ελέγχουμε μόνο περιοδικά την πυξίδα μας και κυρίως προσέχουμε η πλώρη μας να σημαδεύει στο ΚΦ. Αυτό διότι οι 135 μοίρες του χάρτη, αποτελούν την αληθή πορεία, που συχνά διαφοροποιείται από την πορεία πηδαλιουχίας. Τι σημαίνει στην πράξη αυτό;

Αυτό σημαίνει ότι, ειδικά στην περίπτωση του καγιάκ που είναι ευαίσθητο σε ρεύματα, καιρούς κ.λπ., είναι πιθανό κατά τη διάρκεια της πλεύσης μας να έχουμε έκπτωση, δηλ. ξεπεσμό. Αυτό με τη σειρά του σημαίνει ότι αν η έκπτωση είναι μεγάλη, π.χ. έχουμε έναν καιρό στην μπάντα που μας βγάζει εκτός ρότας, αν κρατήσουμε την πλώρη μας στην αληθή πορεία των 135 μοιρών, θα βγούμε σε σημείο που μπορεί να απέχει έως και κάποια μίλια από τον πραγματικό προορισμό μας. Άρα, είναι πολύ σημαντικό να πάρουμε σωστά διόπτευση (και πιθανόν να χρειαστει να πάρουμε και διόπτευση δύο καταφανών σημείων), και κατόπιν να προσαρμόσουμε ανάλογα την πορεία πηδαλιουχίας μας.

Μου έχει συμβεί πολλές φορές π.χ. να είναι το Way Point της αληθούς πορείας μου στις χ μοίρες, και λόγω της έκπτωσης, από ρεύματα ή καιρούς, να έχω βάλει την πλώρη μου (πορεία πηδαλιουχίας) στις χ -20 μοίρες ή στις χ +30 κ.ο.κ., για να με βγάλει εκεί που έχω σχεδιάσει. Ή μπορείς να σχεδιάσεις την αληθή πορεία στο χάρτη από την αρχή, συνεκτιμώντας τον καιρό ή τα ρεύματα, με σκοπό να αποφύγεις το μεγάλο ξέπεσμα. Αν δηλ. επιχειρήσω να κροσάρω το Κάβο Ντόρο με καλό Βοριά, θα χρειαστεί να βάλω την πλώρη μου πιο ψηλά ή και θα αποπλεύσω από πιο ψηλά, για να μπορέσω να βγω εκεί που θέλω. Διαφορετικά, αν φύγω από πιο χαμηλά μπορεί ο καιρός να με στείλει στο διάολο, να ταλαιπωρηθώ παραπάνω ή και να κινδυνεύσω. Συνεπώς, είναι πολύ σημαντικό στις πορείες που χαράσσουμε να λαμβάνουμε υπ' όψιν και αυτά τα δυναμικά, μεταβαλλόμενα δεδομένα ή εν πάση περιπτώσει να είμαστε έτοιμοι και για Plan B ή και C, αν κάτι αλλάξει στην πορεία.

Το δεύτερο πράγμα που κάνω, στον απόπλου, είναι να σημειώσω την ώρα που φεύγω. Με τον τρόπον αυτόν, και γνωρίζοντας την ταχύτητά μου, μπορώ να υπολογίσω πόση ώρα θα χρειαστώ για να φτάσω στο εκάστοτε Way Point, αλλά επίσης μπορώ να υπολογίσω και τη θέση μου ανά πάσα στιγμή (και να μπορώ να δώσω το στίγμα μου εφ' όσον μου ζητηθεί). Άρα, στο παράδειγμά μας, αν ξέρω ότι η απόσταση μέχρι το Way Point 1 είναι 7 μίλια, από την Κάρυστο φύγω στις 10.00 και κρατήσω μια σταθερή ταχύτητα στους 3,5 κν, θα έχω φτάσει στη Μαντέλω στις 12.00. Εκεί θα αλλάξω τη ρότα μου για το Way Point 2 κ.ο.κ. Από το Way Point 2 που μπορεί να είναι στον Άγιο Νικόλαο, βάζω Way Point 3, παράκτια πλεύση κ.λπ.

Είναι πολύ σημαντικό να μπορώ να αναγνωρίσω όσο το δυνατόν περισσότερα καταφανή σημεία και να κάνω σωστή αντιπαραβολή αυτών που βλέπω γύρω μου, με αυτά που βλέπω στο χάρτη. Παρατηρώ συνεχώς και αντιπαραβάλλω, τσεκάρω την πυξίδα μου, παίρνω διοπτεύσεις, τσεκάρω τους χρόνους, διορθώνω τις εκπτώσεις. Αν δεν κάνεις όλα αυτά, κάτι που βέβαια έρχεται με τον καιρό, τη συνεχή εξάσκηση και την πείρα, είναι εύκολο να μπερδευτείς ή να χαθείς, με όλες τις πιθανές συνέπειες. Ας μην ξεχνάμε ότι ειδικά στις μεγάλες αποστάσεις, ο χρόνος είναι πολύτιμος, συχνά δεν υπάρχουν περιθώρια για εσφαλμένες εκτιμήσεις.

Όταν κάποτε έφυγα από Πόρτο Κουφό Χαλκιδικής με ρότα για Κυρά Παναγιά, έβαλα μεν την πλώρη μου στις μοίρες που είχα σημειώσει στο χάρτη, αλλά παράλληλα, έχοντας τσεκάρει στο χάρτη και ότι τα Γιούρα φτάνουν σε ύψος τα 500+ μέτρα, πολύ ψηλότερα από τη γειτονική Κυρά Παναγιά και την Ψαθούρα, στάθηκε δυνατό να έχω κι ένα αξιόπιστο καταφανές σημείο, για σημάδι. Μελετάμε, συνεπώς, καλά τους ναυτικούς χάρτες και σημειώνουμε οτιδήποτε μπορεί να παρατηρηθεί ενόσω βρισκόμαστε εν πλω, φάρους, ακρωτήρια, ψηλά βουνά κ.λπ.

« Τελευταία τροποποίηση: 19 07, 2013, 12:34:51 μμ από Pai Mei »


What the sea wants, the sea will have. The 1.000nm Project.

StarSailor

  • Επισκέπτης
Απ: Nαυσιπλοϊκά
« Απάντηση #7 στις: 21 07, 2013, 01:03:47 πμ »
Pai Mai η ανάλυση σου είναι εν μέρη σωστή καθώς δεν λαμβάνεις υπόψη ένα σημαντικό παράγοντα, αυτό της απόκλισης. Ο αληθής βορράς (αυτός που δείχνει ένας Μερκατορικός χάρτης) δεν συμπίπτει με τον μαγνητικό βορρά (αυτόν που δείχνει μια πυξίδα). Έτσι, ανάλογα με το που βρίσκεσαι στη γη πρέπει να προσθέσεις (ή αφαιρέσεις) την απόκλιση στην αληθή πορεία για να βρεις τη πορεία πυξίδας. Στη συνέχεια σε αυτή τη πορεία πρέπει να λάβεις υπόψη την αναμενόμενη εκτροπή (κάτι που είναι πολύ δύσκολο να υπολογίσεις σε ένα καγιάκ καθώς μεταβάλλεται συνεχώς αναλόγως των συνθηκών ανέμου, θαλάσσιων ρευμάτων και έντασης και διεύθυνσης των κυμμάτων). Η απόκλιση έχει να κάνει με τη συνεχή περιστροφή του μαγνητικού βορρά γύρω από τον αληθή βορρά και αυξάνεται όσο κάποιος πλησιάζει στους πόλους. Στη Ελλάδα κυμαίνεται γύρω στις 4 μοίρες αλλά πρέπει να υπολογιστεί ανά περιοχή, συγκεκριμένες πληροφορίες δίνει ο εκάστοτε ναυτικός χάρτης.

Κανονικά, πλέον της απόκλισης πρέπει κάποιος να λάβει υπόψη του και τη παρεκτροπή της πυξίδας του σκάφους του, καθώς καμία πυξίδα δεν δείχνει απολύτως σωστά τον μαγνητικό βορρά. Στη περίπτωση ενός καγιάκ βέβαια αυτό είναι αδύνατον, καθώς δεν μπορεί να υπάρχει πίνακας παρεκτροπής (η οποία επηρρεάζεται από μεταλλικά αντικείμενα που βρίσκονται κοντά στη πυξίδα) και εν γένη το λάθος είναι συνήθως μικρό, της τάξης των 1-1.5 μοίρας.                                                               

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

Random

  • Full Member
  • ***
  • Μηνύματα: 234
  • Τόπος: Αθηνα
  • Μοντέλο καγιάκ: Tahe Wind 585
Απ: Nαυσιπλοϊκά
« Απάντηση #8 στις: 21 07, 2013, 11:43:18 μμ »
Pai Mai η ανάλυση σου είναι εν μέρη σωστή καθώς δεν λαμβάνεις υπόψη ένα σημαντικό παράγοντα, αυτό της απόκλισης. Ο αληθής βορράς (αυτός που δείχνει ένας Μερκατορικός χάρτης) δεν συμπίπτει με τον μαγνητικό βορρά (αυτόν που δείχνει μια πυξίδα). Έτσι, ανάλογα με το που βρίσκεσαι στη γη πρέπει να προσθέσεις (ή αφαιρέσεις) την απόκλιση στην αληθή πορεία για να βρεις τη πορεία πυξίδας. Στη συνέχεια σε αυτή τη πορεία πρέπει να λάβεις υπόψη την αναμενόμενη εκτροπή (κάτι που είναι πολύ δύσκολο να υπολογίσεις σε ένα καγιάκ καθώς μεταβάλλεται συνεχώς αναλόγως των συνθηκών ανέμου, θαλάσσιων ρευμάτων και έντασης και διεύθυνσης των κυμμάτων). Η απόκλιση έχει να κάνει με τη συνεχή περιστροφή του μαγνητικού βορρά γύρω από τον αληθή βορρά και αυξάνεται όσο κάποιος πλησιάζει στους πόλους. Στη Ελλάδα κυμαίνεται γύρω στις 4 μοίρες αλλά πρέπει να υπολογιστεί ανά περιοχή, συγκεκριμένες πληροφορίες δίνει ο εκάστοτε ναυτικός χάρτης.

Κανονικά, πλέον της απόκλισης πρέπει κάποιος να λάβει υπόψη του και τη παρεκτροπή της πυξίδας του σκάφους του, καθώς καμία πυξίδα δεν δείχνει απολύτως σωστά τον μαγνητικό βορρά. Στη περίπτωση ενός καγιάκ βέβαια αυτό είναι αδύνατον, καθώς δεν μπορεί να υπάρχει πίνακας παρεκτροπής (η οποία επηρρεάζεται από μεταλλικά αντικείμενα που βρίσκονται κοντά στη πυξίδα) και εν γένη το λάθος είναι συνήθως μικρό, της τάξης των 1-1.5 μοίρας.                                                               

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

Φίλε star sailor για την απόκλιση συμφωνω , για την παρεκτροπή όμως καθολου, ειναι αστείο να την συζητάμε ακόμα και σε πλαστικά ταχύπλοα όχι σε Καγιακ ! Το σφάλμα της παρεκτροπής δν ειναι σταθερό και μεταβάλλεται ανάλογα με το εύρος των πορειων που ακολουθεί ενα πλοίο κ μπορεί να ξεπεράσει κατα πολυ τις 1 και 1.5 μοίρες.
Οσο αφορά την έκπτωση drift απο την πορεία σου λόγω ανέμου ή  ρευμάτων ναι αυτή υπάρχει και μπορεί να υπολογισθεί είτε τρίγωνομετρικα είτε βάση και ενός απλού GPS .
Φιλικά  Random

Leave it to Random to needlessly complicated things

Random

  • Full Member
  • ***
  • Μηνύματα: 234
  • Τόπος: Αθηνα
  • Μοντέλο καγιάκ: Tahe Wind 585
Απ: Nαυσιπλοϊκά
« Απάντηση #9 στις: 21 07, 2013, 11:59:33 μμ »
Κατι ακομη θα ήθελα να προσθέσω σε όσα ωραία έχετε αναφέρει προτερα. Υπάρχει μια διάφορα μεταξύ της ακτοπλόοι ας και της ναυτιλίας. Η αναγνώριση καταφανών σημείων στην ξηρά ειναι πολυ σημαντική για την ακτοπλοΐα. Στην ωκεανοπλοια όταν καν δν έχεις οπτική επαφή ή επαφή π.χ. Με ραντάρ για το επόμενο σημείο αλλαγής πορείας waypoint ( το οποίο μπορεί να ειναι σημείο επάνω στην θάλασσα) αναγκαστικά θα πρέπει να υπολογίζεται το τρίγωνο ρεύματος καθώς και το στίγμα ανάγκη τακτά διαστήματα ( για πλοία π.χ. 30 λ ) για να ακολουθήσεις ορθά την ναυτιλία σου. Αυτή ειναι κ η διάφορα του track ή course (true) του χάρτη με το ακολουθήτεο course to steer. Επίσης στο Καγιακ λόγω χαμηλού ύψους οφθαλμού παρατηρητή παρουσιάζεται η δύσκολια κατα την εκκίνηση ενός segment πέρα απο την πορεία και η αναγνώριση του επόμενου καβου η νησιού κλπ. Μεγάλη προσοχή χρειάζεται και η εκτίμηση των αποστάσεων σε σχέση με το χρόνο οπως ανέφερε ο pai mei. Ο σωστός ναυτικός σε οποιοδήποτε πλεουμενο ακολουθεί παντα το μοτό what's next δλδ τι διορθώσεις θα εκτελέσει ,πότε ούτως ώστε να βγει στο σωστό χρόνο στο σωστό σημείο.
Και κατι τελευταίο, ότι υπάρχει διαθέσιμο πρέπει να διασταυρώνεται cross check ειδικα σε ταξίδια με Καγιακ, πχ στίγμα με GPS αλλα και με διοπτευσεις. Ελεγχος των πυξιδων όλων των σκαφών για ταύτιση -σύγκλιση πορειων, σωστός χρόνος και αντίληψη της κατάστασης του που βρισκόμαστε συνεχώς απο ολα τα μέλη της αποστολής. Έχω προσωπική έμπειρια λόγω εργασίας μου σκάφη να δηλώνουν ότι βρίσκονται στην Μήλο και να ειναι στην Υδρα. Μην εφησυχαζετε ποτε ακόμα και ο πιο έμπειρος ναυτιλος μπορεί να βρεθεί σε πολυ δυσχερή φάση απώλειας προσανατολισμού !

Leave it to Random to needlessly complicated things

Pai Mei

  • Full Member
  • ***
  • Μηνύματα: 145
  • Age: 38
  • Τόπος: Nότιος Ευβοϊκός
  • Μοντέλο καγιάκ: Perception Essence 17
Απ: Nαυσιπλοϊκά
« Απάντηση #10 στις: 22 07, 2013, 01:53:45 πμ »
Pai Mai η ανάλυση σου είναι εν μέρη σωστή καθώς δεν λαμβάνεις υπόψη ένα σημαντικό παράγοντα, αυτό της απόκλισης. Ο αληθής βορράς (αυτός που δείχνει ένας Μερκατορικός χάρτης) δεν συμπίπτει με τον μαγνητικό βορρά (αυτόν που δείχνει μια πυξίδα). Έτσι, ανάλογα με το που βρίσκεσαι στη γη πρέπει να προσθέσεις (ή αφαιρέσεις) την απόκλιση στην αληθή πορεία για να βρεις τη πορεία πυξίδας. Στη συνέχεια σε αυτή τη πορεία πρέπει να λάβεις υπόψη την αναμενόμενη εκτροπή (κάτι που είναι πολύ δύσκολο να υπολογίσεις σε ένα καγιάκ καθώς μεταβάλλεται συνεχώς αναλόγως των συνθηκών ανέμου, θαλάσσιων ρευμάτων και έντασης και διεύθυνσης των κυμμάτων). Η απόκλιση έχει να κάνει με τη συνεχή περιστροφή του μαγνητικού βορρά γύρω από τον αληθή βορρά και αυξάνεται όσο κάποιος πλησιάζει στους πόλους. Στη Ελλάδα κυμαίνεται γύρω στις 4 μοίρες αλλά πρέπει να υπολογιστεί ανά περιοχή, συγκεκριμένες πληροφορίες δίνει ο εκάστοτε ναυτικός χάρτης.

Κανονικά, πλέον της απόκλισης πρέπει κάποιος να λάβει υπόψη του και τη παρεκτροπή της πυξίδας του σκάφους του, καθώς καμία πυξίδα δεν δείχνει απολύτως σωστά τον μαγνητικό βορρά. Στη περίπτωση ενός καγιάκ βέβαια αυτό είναι αδύνατον, καθώς δεν μπορεί να υπάρχει πίνακας παρεκτροπής (η οποία επηρρεάζεται από μεταλλικά αντικείμενα που βρίσκονται κοντά στη πυξίδα) και εν γένη το λάθος είναι συνήθως μικρό, της τάξης των 1-1.5 μοίρας.                                                               

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

Σκοπίμως δεν μπήκα σε λεπτομέρειες για το πώς βγαίνει η πορεία στον χάρτη, ο σκοπός μου ήταν να περιοριστώ στη διόπτευση και την αναμέτρηση.

H απόκλιση εννοείται ότι υπολογίζεται κατά τη χάραξη της πορείας στον χάρτη. Αυτό οποιοσδήποτε έχει χαράξει έστω και μια φορά στη ζωή του πορεία στον χάρτη, το γνωρίζει, διότι στις μοίρες που γράφεις πάνω στον χάρτη πάντα συνυπολογίζεις την αποκλίση που άλλωστε σημειώνεται και στο ανεμολόγιο.

« Τελευταία τροποποίηση: 22 07, 2013, 01:59:51 πμ από Pai Mei »


What the sea wants, the sea will have. The 1.000nm Project.

StarSailor

  • Επισκέπτης
Απ: Nαυσιπλοϊκά
« Απάντηση #11 στις: 22 07, 2013, 10:37:12 πμ »
Φίλε star sailor για την απόκλιση συμφωνω , για την παρεκτροπή όμως καθολου, ειναι αστείο να την συζητάμε ακόμα και σε πλαστικά ταχύπλοα όχι σε Καγιακ ! Το σφάλμα της παρεκτροπής δν ειναι σταθερό και μεταβάλλεται ανάλογα με το εύρος των πορειων που ακολουθεί ενα πλοίο κ μπορεί να ξεπεράσει κατα πολυ τις 1 και 1.5 μοίρες.
Οσο αφορά την έκπτωση drift απο την πορεία σου λόγω ανέμου ή  ρευμάτων ναι αυτή υπάρχει και μπορεί να υπολογισθεί είτε τρίγωνομετρικα είτε βάση και ενός απλού GPS .
Φιλικά  Random


Αγαπητέ Random, δεν καταλαβαίνω σε τι διαφωνείς ως προς την παρεκτροπή, είναι ενα μικρό σφάλμα που σπάνια κάποιος λαμβάνει υπόψη του. Σπάνια θα δεις σε σκάφος αναψυχής τον σχετικό πίνακα παρεκτροπής (τον δίνει ο κατασκευαστής και κάθε τόσο πρέπει να ανανεώνεται θεωρητικά) αλλά παρόλα αυτά καλό είναι να γνωρίζει κάποιος τι σημαίνει παρεκτροπή.

Σχετικά με την εκτροπή σου δίνω ένα παράδειγμα για να καταλάβεις αυτό που εννοώ αναφερόμενος σε αυτή λέγοντας ότι είναι πολύ δύσκολο να (την) υπολογίσεις σε ένα καγιάκ καθώς μεταβάλλεται συνεχώς αναλόγως των συνθηκών ανέμου, θαλάσσιων ρευμάτων και έντασης και διεύθυνσης των κυμμάτων. Αύριο Τρίτη 23/7 και 10.00πμ σκοπεύω να αποπλέυσω από τη Ραφήνα με προορισμό το Μαρμάρι Ευβοίας πχ. Μπορείς -τριγωνομετρικά- να υπολογίσεις ποιά θα είναι η εκτροπή μου? Ή μήπως θα ανοίξεις το gps και το κομπιουτεράκι για να την υπολογίζεις ανά τακτά χρονικά διαστήματα στη διάρκεια του διάπλου? Μη ξεχνάς ότι η μέθοδος της αναμέτρησης είναι κατά αιώνες προγενέστερη του gps και δεν προυποθέτει την χρήση του. Στη θεωρία λοιπόν μπορείς -φυσικά- να υπολογίσεις την εκτροπή τριγωνομετρικά. Στην πράξη και ειδικά όταν δεν υπάρχει gps η μέθοδος της αναμέτρησης έχει τους περιορισμούς της που καλό είναι να γνωρίζει όποιος τη χρησιμοποιεί είτε αποκλειστικά είτε επικουρικά του gps (όπως κάνουν πλέον οι περισσότεροι, στη καλύτερη περίπτωση). Πρακτικά η εκτροπή υπολογίζεται βάση εμπειρίας του καπετάνιου που 1ον πρέπει να γνωρίζει καλά στο σκάφος του και 2ον θα αποφασίσει για τις εκάστοτε συνθήκες ποια είναι η πιθανή γωνία εκτροπής.

   
Σκοπίμως δεν μπήκα σε λεπτομέρειες για το πώς βγαίνει η πορεία στον χάρτη, ο σκοπός μου ήταν να περιοριστώ στη διόπτευση και την αναμέτρηση.

H απόκλιση εννοείται ότι υπολογίζεται κατά τη χάραξη της πορείας στον χάρτη. Αυτό οποιοσδήποτε έχει χαράξει έστω και μια φορά στη ζωή του πορεία στον χάρτη, το γνωρίζει, διότι στις μοίρες που γράφεις πάνω στον χάρτη πάντα συνυπολογίζεις την αποκλίση που άλλωστε σημειώνεται και στο ανεμολόγιο.



Αγαπητέ Pai Mai, όταν αναφέρεις βαπόρια, σχεδίες και μεθόδους που χρησιμοποιούν ναυτικοί για χιλιάδες χρόνια, καλό είναι να ακριβολογείς. Και όταν δεν ακριβολογείς, θα ήταν φρόνιμο να αναφέρεις ότι κάνεις μια απλή περιγραφή μιας μεθόδου πλοήγησης που δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί όπως την περιγράφεις καθώς είναι ελλιπής.. Όπως ανέφερα παραπάνω, η μέθοδος της αναμέτρησης εξ ορισμού δεν μπορεί να είναι 100% ακριβής αφού η θάλασσα δεν γνωρίζει από τριγωνομετρία και σταθερές παραμέτρους. Όταν λοιπόν προσθέτουμε ένα ακόμα σφάλμα παραλείποντας από τον υπολογισμό μας την απόκλιση, τότε αυξάνουμε τις πιθανότητες να απασχολήσουμε λιμενικές αρχές, συνεργεία διάσωσης και τηλεοπτικά κανάλια όπως αναφέρεις κι εσύ στην αρχική σου ανάρτηση.

Φιλικά εννοείται τα σημειώνω αυτά αφού δεν πρέπει να ξεχνάμε την ευθύνη που φέρουν τα γραπτά σε ένα χώρο δημόσιου διαλόγου που διαβάζει οποιοσδήποτε, ειδικά κάποιος που αύριο μεθαύριο θα βγει με τη πυξίδα σου στη θάλασσα προσπαθώντας να ακολουθήσει μια πορεία που θα είναι εξ αρχής λανθασμένη ή θα πάρει μια διόπτευση που θα τον παραπλανήσει.

Pai Mei

  • Full Member
  • ***
  • Μηνύματα: 145
  • Age: 38
  • Τόπος: Nότιος Ευβοϊκός
  • Μοντέλο καγιάκ: Perception Essence 17
Απ: Nαυσιπλοϊκά
« Απάντηση #12 στις: 22 07, 2013, 11:21:46 πμ »
Aγαπητέ φίλε, μάλλον δεν έγινε αντιληπτό αυτό που έγραψα παραπάνω, αλλά ούτε και ο σκοπός της δημοσίευσής μου.

Η απόκλιση προφανώς και υπολογίζεται στον αρχικό σχεδιασμό στον χάρτη, αυτά είναι αυτονόητο και απολύτως βασικό.
Ως προς την αναμέτρηση, και έχοντας συνυπολογίσει όλα τα δεδομένα, οι μόνες αποκλίσεις έχουν να κάνουν με την ταχύτητά μας και με την έκπτωση (drift). H απόκλιση είναι άλλο πράγμα, και συνυπολογίζεται όπως είπαμε κατά τον σχεδιασμό στον χάρτη. Στην πυξίδα σου βλέπεις τις μοίρες στις οποίες έχει συνυπολογιστεί η απόκλιση.
Επιπλέον, η αναμέτρηση χρησιμοποιείται συνδυαστικά με την διόπτευση και όχι μόνη της. Αυτές οι δύο μέθοδοι, εφ' όσον χρησιμοποιηθούν σωστά, θα μας βγάλουν στον προορισμό μας και θα βοηθήσουν να γνωρίζουμε τη θέση μας.

Με το ποστ μου, θεώρησα αυτονόητο ότι κάποιος ξέρει να βγάζει την πορεία, και ασχολήθηκα με το τι γίνεται από εκεί και μετά. Για την τέχνη και επιστήμη της ναυσιπλοϊας έχουν γραφτεί τόμοι, δεν θα ήταν δυνατό μέσα σε ένα φόρουμ και με ένα ποστ να καλύψεις κάθε πτυχή.

Ως προς την τελευταία σου παράγραφο, το αν κάποιος θα μπορέσει να πάρει σωστά διόπτευση ή να βγάλει σωστά την πορεία του στο χάρτη, είναι καθαρά δικό το θέμα και δική του ευθύνη. Τα όσα γράψαμε παραπάνω ήταν αρκετά αναλυτικά, προκειμένου να πάρει κανείς μία πρώτη ιδέα που θα του δώσει το ερέθισμα να ασχοληθεί περισσότερο και ο ίδιος. Όπως έχουμε πει κατ' επανάληψιν αγαπητέ φίλε, η ναυτική τέχνη δεν έρχεται από τη μια μέρα στην άλλη, ούτε υπάρχει έτοιμη γνώση, ούτε μπορεί κανείς να μάθει πλοήγηση διαβάζοντας ένα ποστ σε ένα φόρουμ. Έρχεται μέσω διαβάσματος και ενασχόλησης στην πράξη.

Από την πλευρά τη δική μας και της ομάδας μας, με την όποια πείρα έχουμε αποκτήσει μετά από κάποιες χιλιάδες μίλια πλοήγησης με καγιάκ, χρησιμοποιώντας τις ανωτέρω μεθόδους, μετά χαράς να μοιραστούμε και στην πράξη τα όσα γνωρίζουμε, για όποιον ενδιαφέρεται. Και από την πλευρά μας είμαστε πάντα ανοιχτοί στο να διευρύνουμε τις γνώσεις μας.




What the sea wants, the sea will have. The 1.000nm Project.

Random

  • Full Member
  • ***
  • Μηνύματα: 234
  • Τόπος: Αθηνα
  • Μοντέλο καγιάκ: Tahe Wind 585
Απ: Nαυσιπλοϊκά
« Απάντηση #13 στις: 22 07, 2013, 07:31:33 μμ »
Φίλε star sailor η παρεκτροπή Τρ ειναι μέγεθος
Μη υπολογίσιμο όπως είπα ειδικά στα Καγιακ.
Οσον αφορά το drift ειναι πανευκολο να υπολογιστεί
Αν γνωρίζεις ταχύτητα ανέμου, ρεύμα στην περιοχή
Καθώς και την δική σου μέση ταχύτητα. Βέβαια στο Καγιακ
Ειναι πρακτικά δύσκολο να το κανεις εν πλω γιαυτο ανέφερα την
Βοηθητικη χρήση ενός GPS που αυτόματα θα σου δώσει
Το course made good δλδ την διόρθωμενη πορεία για να φθασεις
Στο επόμενο σημείο. Λεγόμενων των παραπάνω να αναφέρω σε
Οτι είμαι πλοίαρχος του εμπορικού ναυτικού και όσα αναφέρω
Ειναι αποτέλεσμα τόσο θεωρητικών σπουδών όσο και εμπειρίας σε αρκετά
Πλοία και μικρότερα σκάφη.
Τέλος να αναφέρω οτι στον χάρτη οι πορείες ειναι
Πάντα αλήθεις Ζλ χωρίς να υπολογίζεται εκεί η απόκλιση η αλλα σφάλματα.
Καλές πλευσεις σε όλους

Leave it to Random to needlessly complicated things

vangelis

  • Full Member
  • ***
  • Μηνύματα: 103
  • Μοντέλο καγιάκ: Klepper Aerius
Απ: Nαυσιπλοϊκά
« Απάντηση #14 στις: 06 08, 2013, 10:53:46 μμ »
Στό καγιάκ η ναυτοσύνη χρησιμοποιεί όλα τα κόλπα των παλιών που πήγαιναν χωρίς όργανα...
Το να βλέπεις γύρω σου γη είναι συνηθισμένο καθώς σπάνια κάνουμε διασχίσεις που "χάνεται" η ξηρά ( εκτός απροόπτου καιρού!). Μετρήσεις με τα δάχτυλα κλπ, υπολογισμοί με διοπτέυσεις σε γνωστές γωνίες του σκάφους, καταφανή σημεία, ranges (δέν ξέρω πώς τα λένε Ελληνικά) και οπτικοί τρόποι να κατανοείς την έκπτωση βοηθούν...Αν τα κάνεις στη βόλτα σου "για πλάκα", ακόμα και άν τα τεστάρεις με το gps, θα είσαι πολύ πιό εξοικειωμένος όταν πραγματικά σου χρειαστούν.

Να ένα παράδειγμα δυστυχώς στα Αγγλικά αλλά οι τα οπτικά μιλάνε από μόνα τους.
http://www.guillemot-kayaks.com/guillemot/information/kayaking_technique/small_boat_and_kayak_navigation/natural_ranges_and_drift