Αποστολέας Θέμα: Αγκυρα σε πτυσσόμενο καγιάκ  (Αναγνώστηκε 174 φορές)

vangelis

  • Full Member
  • ***
  • Μηνύματα: 104
  • Μοντέλο καγιάκ: Klepper Aerius
Αγκυρα σε πτυσσόμενο καγιάκ
« στις: 30 08, 2012, 11:48:38 μμ »
Διαβάζοντας ένα σχετικό θέμα, σκέφτηκα να αναφερθώ λίγο πιό αναλυτικά στο θέμα άγκυρα...

Αναφέρομαι κυρίως στις άγκυρες όπως τις χρησιμοποοιούμε στα πτυσσόμενα καγιάκ αλλά πολλές από αυτές τις γνώσεις έχουν εφαρμογή και στα σιτ ον τοπ και στα σιτ ίν άκαμπτα σκάφη.

Πρωτα απ όλα να μιλήσουμε για την πλωτή άγκυρα
Εχω γράψει σε προηγούμενο πόστ που αφορούσε τα μέσα ασφάλειας...

πλωτη άγκυρα και πτυσσόμενο τεσαροχάλι ( άγκυρα βυθού)

"πλωτή άγκυρα.
Την θεωρώ απαραίτητη και είναι στο βασικό μου εξοπλισμό.
Όταν έχω τον καιρό κόντρα, ριγμένη από πλώρη, μπορεί να μου προσφέρει ξεκούραση, με την πλώρη γυρισμένη στόν καιρό χωρίς να ξεσέρνω πολύ.
Όταν έχω δυνατό καιρό πρίμα, ριγμένη από πίσω, μπορεί να με σταθεροποιήσει στό κύμα, χωρίς να φοβάμαι μην με γυρίσει λαμπάντα, και μπορώ να ξεκουραστώ ή να συνεχίσω να κωπηλατώ.
Στο Klepper με την πλωτή άγκυρα απλωμένη μπορέις ακόμα και να κοιμηθείς..
Επίσης βοηθάει στην προσγυάλωση σε παραλία με μεγάλο κύμα,αλλά αυτή την τεχνική ας την αναλύσουμε άλλη φορά.
Γεμάτη με πέτρες κάνει και για άγκυρα βυθού για να μήν βγάζει κανείς έξω το σκάφος σε στάσεις κατά την διαδρομή.
Σκοινί, κατά προτίμηση νάυλον ( που εκτείνεται), με μήκος 4-5 φορές το μήκος του σκάφους. Κλειδιά για εύκολο δέσιμο/λύσιμο προαιρετικά.
Σε πιό ασταθή σκάφη δεν ξέρω αν θα έιναι το ίδιο αποδοτική αλλά αξίζει να την δοκιμάσει κανείς. "


Να αναλύσουμε λίγο εδώ την προσγυάλλωση με την βοήθεια της άγκυρας... Εδώ να σκεφτούμε ότι έχουμε ένα σκάφος φορτωμένο με αρκετά κιλά πράγματα... μονό ή τάντεμ. Το ρόλλ δέν είναι εφικτό, δέν θέλεις να κοπανηθεί στην ακτή ούτε το σκάφος ουτε εσύ και έχει αρκετά μεγάλο κύμμα.

Μια τεχνική έιναι να βγείς με την όπισθεν καθώς με αυτό τόν τρόπο έχεις την μπροστινή σου κουπιά έτοιμη και διαθέσιμη για να κρατιέσαι κόντρα στο κύμμα και αφήνεις σιγά σιγά το κύμμα να σε βγάζει έξω με την πρύμνη. Επίσης βλέπεις τα κύμματα να έρχονται χωρίς να είσαι αναγκασμένος να γυρίσεις το κεφάλι προς τα πίσω, αρκετά δύσκολη άσκηση.
Εδώ μπορεί για βοήθεια να ρίξεις την πλωτή άγκυρα από πλώρη και να βοηθά να σου κρατάει το σκάφος με την πλώρη στο κύμμα.

Σε αυτό το σημείο αξίζει να μιλήσουμε για το πώς αφήνεις την άγκυρα από πλώρη ή πρύμνη ενώ εσύ βρισκόμενος μέσα στο κόκπιτ δέν έχεις άμεση πρόσβαση στην πλώρη ή στήν πρύμνη.
Ενας απλός τρόπος είναι να έχεις ήδη το  σκοινί της άγκυρας δεμένο στην πλώρη ή την πρύμη και να το φέρνεις κοντά σου  με ένα βοηθητικό σκοινί, κάτι σαν τον "κλέφτη" της άγκυρας  πού είναι δεμένο τρία μέτρα από το τέλος του σκοινιου και η άλλη άκρη του δεμένη κάπου που είναι προσβάσιμη από το κόκπιτ.
¨Αλλος τρόπος, που χρησιμοποιούν κυρίως οι καγιάκερ που ρίχνουν άγκυρα για ψάρεμα, έιναι ένα σκοινί σε λούπ που έιναι περασμένο σε δύο ράουλα ένα σε πλώρη και ένα σε πρύμνη. Μία καντυλίτσα ( η ένας κρίκος όπως φαίνεται σε βίντεο που είναι στο νήμα για το αγκυράκι) πάνω σε αυτό το σκοινί, μπορεί να ταξιδέυει με χειρισμό μέσα από το κόκπιτ σε πλώρη και πρύμνη , παρασέρνοντας μαζί του το σκοινί της άγκυρας. Το χρησιμοποιούν οι ψράδες για να κρατάνε την πλώρη ή την πρύμνη στον καιρό ανάλογα από πού θέλουν να ρίξουν την πετονιά τους.
Αυτή η διάταξη έιναι χρήσιμη και για την πλωτή άγκυρα και για την άγκυρα βυθού.

Οι άγκυρες βυθού τώρα...
Προφανώς το βάρος και ο όγκος παίζουν πολύ μεγάλο ρόλο στο καγιάκ.
Εδώ θα κάνουμε παραδοχές ανάλογα με τη χρηση που θέλουμε να κάνουμε στην άγκυρά μας.
Θα πάμε μιά βόλτα παραλιακά με τα χρειώδη στο σκάφος ή θα πάμε καγιάκ κάμπινγκ με φορτίο, θα προσεγγίσουμε άγνωστες ακτές. Θα χρειαστεί να αφήσουμε το σκάφος στο νερό φορτωμένο; Θα χρειαστεί ίσως να μείνουμε και εμέις μέσα στο σκάφος αγκυροβολημένοι;

Θα περιγράψω πώς έχω απαντήσει εγώ σε αυτά τα ερωτήματα, χωρίς να σημαίνει ότι δέν υπάρχουν άλλες απαντήσεις.
Τα σκάφη μου έιναι το διπλό τάντεμ Klepper Aerius II 545 Quatro,  σκάφος με οφέλιμο φορτίο 450 κιλά ( όχι δέν το φοτρώνω τόσο...), και το μονό Klepper Aerius I SL490 Quatro, με ωφέλιμο φορτίο 360 κιλά.
Αναφέρω το φορτίο για να γίνει κατανοητό ότι τα σκάφη φορτωμένα δέν έιναι καθόλου απλό να τα βγάλεις στην ακτή. Το σκάφος με προμήθειες για καγιάκ κάμπινγκ μίας εβδομάδας, μπορεί εύκολα να ξεπερνά τα 100 κιλά χωρίς τους κωπηλάτες. Για να το βγάλεις έξω ακόμα και σε αρκετά ομαλή ακτή πρέπει να το ξεφορτώσεις στο νερό ή να δέσεις μέσα στο νέρό το καρότσι και να το σύρεις, εφόσον το επιτρέπει η κλίση της ακτής. 

Λοιπόν
Για τις καθημερινές εξορμήσεις έχω ένα μικρό πτυσσόμενο τεσσαροχάλι. Αυτό χρησιμέυει για να αγκυροβολήσεις το σκάφος στα ρηχά όταν π.χ. η παραλία έχει κόσμο και δέν θέλεις να ενοχήσεις ενώ σταμάτησες για ξεκούραση και μιά βουτιά...Σε κύμμα και αμμώδη βυθό, ξεσέρνει ακόμα και άν το σκάφος έιναι ξεφόρτωτο...Το τοποθετώ με το χέρι και το σκαλώνω μόνος μου κάπου άν θέλω καλύτερο κράτημα...Επίσης την χρησιμοποιώ σαν επιλέον ασφάλεια για το σκάφος όταν το έχω βγάλει έξω στην ακτή και πέφτω για ύπνο... Ετσι άν τυχόν σηκωθούν τα νερά και δέν ξυπνήσω,δεν θα παρασυρθεί το σκάφος στα ανοιχτά.
Είναι ένα ελαφρύ αγκυράκι ευκολίας και μπορείς να το χρησιμοποιήσεις και σαν δέυτερο σε ταξίδι με φορτίο...

Οταν χρειάζομαι πραγματική αγκυροβολία, τότε χρησιμοποιώ την λυόμενη άγκυρα τύπου danforth, με την αλυσίδα της και το σκοινι που τεντώνει ώστε να απαλύνει τις τάσεις του κυμματισμού. Αυτή η άγκυρα κρατά το σκάφος φορτωμένο καί με τούς κωπηλάτες μέσα ακόμα και σε καιρό...Αποθηκεύεται έυκολα στη θήκη της, δένεται πολύ έυκολα χωρίς εργαλεία και λύνεται επίσης το ίδιο απλά για αποθήκευση. Με αυτή κάνεις πραγματική αγκυροβολία.
Επίσης αυτή η άγκυρα μπορέι να κρατήσει το σκάφος μέσα στο νερό σε ποτάμι χαμηλής ροής. Ετσι μπορούμε να σταματήσουμε σε όχθες που δέν μπορούμε να βγαλουμε το σκάφος έξω.

Στην θήκη με την αντλία για σύγκριση μεγέθους.

Λυμένη

Δεμένη έτοιμη για χρήση


Οι άγκυρες στις θήκες τους ασφαλισμένες στο σκάφος. Το βάρος όσο πιό χαμηλά γίνεται και δεμένες για να μήν χαθούν σε περίπτωση ανατροπής.

Πέντε πράγματα για την ναυτική τέχνη σχετικά με την αγκυροβολία πρέπει κανείς να ξέρει και υπάρχουν σε πολλά βιβλία και σάιτ ώστε να μήν χρειάζεται να τα αναλύσουμε εδώ.

Τώρα όσον αφορά το θέμα με τα συστήματα ξεσκαλώματος της άγκυρας, ( κλέφτη, τάι ραπ κλπ) προφανώς έχουν άλλη χρησιμότητα ανάλογα με το πώς χρησιμοποιέις την άγκυρά σου. π.χ. στο τεσαροχάλι που καρφώνω με το χέρι για μικρή στάση στην παραλία, δέν έχει χρησιμότητα ο κλέφτης. Η danforth, με συγκεκριμένο χειρισμό "σπάει" εύκολα από τον βυθό καί δέν έχει πρόβλεψη για κλέφτη...
Αν έριχνα ένα βαρύ τεσσαροχάλι για ψάρεμα σε σαράντα μέτρα βάθος, χωρίς κλέφτη κάποια στιγμή σίγουρα θα έμπλεκα άσχημα...
« Τελευταία τροποποίηση: 31 08, 2012, 01:12:36 μμ από vangelis »

vitamin sea

  • Sr. Member
  • ****
  • Μηνύματα: 277
  • Age: 46
  • Τόπος: Iraklion Crete
  • Μοντέλο καγιάκ: Ξέμπαρκος
Απ: Αγκυρα σε πτυσσόμενο καγιάκ
« Απάντηση #1 στις: 31 08, 2012, 07:37:56 πμ »
Ευχαριστούμε Βαγγέλη για το πολύ ενδιαφέρον κείμενο!!! Πιστεύω το θέμα της άγκυρας ξεκαθάρισε για τα καλά.
Πάντα ψηλά μένει η κορφή άν 'ειν και χιονισμένη,
Τόν βράχο δέρνει η θάλασσα μα πάντα βράχος μένει..

giorgos ormanoglou

  • Επισκέπτης
Απ: Αγκυρα σε πτυσσόμενο καγιάκ
« Απάντηση #2 στις: 31 08, 2012, 08:35:51 πμ »
Βαγγέλη,  συγκλονιστική επιστροφή στο φόρουμ. 
Με τέτοια άρθρα αναβαθμίζεται σε σωστή καγιακική εγκυκλοπαίδεια !

ghostdog

  • Full Member
  • ***
  • Μηνύματα: 122
  • Age: 47
  • Τόπος: Β.Αττική
  • Μοντέλο καγιάκ: Folbot Cooper
Απ: Αγκυρα σε πτυσσόμενο καγιάκ
« Απάντηση #3 στις: 31 10, 2012, 11:02:10 πμ »
Οι πλωτές άγκυρες από ότι έχω δει, βγαίνουν σε διάφορα μεγέθη. Από 20χ30 cm μέχρι αρκετά μέτρα. Ποιό θα ήταν το προτεινόμενο για χρήση σε καγιάκ;

vangelis

  • Full Member
  • ***
  • Μηνύματα: 104
  • Μοντέλο καγιάκ: Klepper Aerius
Απ: Αγκυρα σε πτυσσόμενο καγιάκ
« Απάντηση #4 στις: 31 10, 2012, 03:24:54 μμ »
Οι πλωτές άγκυρες από ότι έχω δει, βγαίνουν σε διάφορα μεγέθη. Από 20χ30 cm μέχρι αρκετά μέτρα. Ποιό θα ήταν το προτεινόμενο για χρήση σε καγιάκ;

Πάρε την μικρότερη που θα βρείς...Αν κάνει για βάρκα κάνει σίγουρα και για το καγιάκ.